2 x Peter åbner ny restaurant i Beghuset: »Vi vil gerne være sådan et sted, som folk også bruger til hverdag«

K
Af Karen Dich
| | 0 min læsetid
2 x Peter åbner ny restaurant i Beghuset: »Vi vil gerne være sådan et sted, som folk også bruger til hverdag«
Peter Persson (tv) og Peter Almén (th) glæder sig til at slå dørene i Beghuset op for gæster 28. juni. Foto: Karen Dich

Der er meget historie i bygningen på Strandgade 14. Det gule hus er bygget i slutningen af 1800-tallet, og det har huset både dansesal, barbersalon og borgerforening. Ja, det har sågar været filmkulisse i Frøken Nitouche.

De seneste årtier har Beghuset nok mest været kendt som en af Dragørs mest markante restauranter.

Det er hele den historie, som Peter Persson og Peter Almén står på, når de den 28. juni slår dørene op for deres nye restaurant i Beghuset.

»Huset her har jo altid været et samlingspunkt for byen og for Dragørs borgere. Det vil vi gerne prøve at dyrke. Og så vil vi også lægge hus til kulturelle arrangementer: intimkoncerter, foredrag, noget standup«, fortæller restaurantchef Peter Persson, der også har haft en god dialog med borgerforeningen om, hvordan Beghusets ånd bedst kan bevares.

»Der er også et helt perfekt lokale ovenpå, hvor vi kan lave vinsmagninger,« tilføjer køkkenchef Peter Almén.   

Artiklen fortsætter efter billedet.

Ti års drømme

Det er ti år siden, at de mødte hinanden i det københavnske restaurationsmiljø. De er begge fra Sverige, og deres første fælles drømme handlede faktisk om at lave en svensk restaurant i København.

Siden har de lavet en pop op-restaurant, flere events, firmaarrangementer og selskaber for private.

Peter Almén har arbejdet som kok på en række restauranter, lavet madskole i Københavns Kommune og haft store selskaber på travbanen i Charlottenlund. Peter Persson kom til København i midten af 1990’erne som musicalperformer, men siden vendte han sig mod restaurationsbranchen og altid med en drøm om at åbne sit eget sted.

»Det har hele tiden været min drøm og mit mål at åbne mit eget sted, som skulle rumme både mad og musik. Det er en tradition, som er stærkt forankret i Sverige: mad og musik, sang og viser,« fortæller han.

Den drøm delte Peter Almén, og i ti år har de to derfor været på jagt efter et fælles sted.

»Vi har kigget på Østerbro, på Vesterbro, alt muligt. Vi var tæt på at åbne i Nordhavn for et par år siden. Og så pludselig ringede Peter og sagde, at nu havde han fundet stedet her i Dragør. Det var virkelig en yes-følelse,« siger Peter Almén.

Hans begejstring skyldtes både Beghusets smukke rammer og dets historie, men han vurderer også, at Dragør virkelig mangler et godt sted at spise – og det er netop dét, han gerne vil lave.

Artiklen fortsætter efter billedet.

I ti år har Peter Persson og Peter Almén drømt om at åbne en restaurant sammen. Om få dage bliver drømmen til virkelighed i Beghuset. Foto: Karen Dich.

Bistro med lokalt fokus

Med sin ternede skjorte og sin sixpence ligner Peter Almén Bonderøven fra DR. Og hans ambitioner for maden på Beghuset går da også mod det bæredygtige og lokale.

»I mangel på bedre ord vil jeg kalde det en skandinavisk-fransk bistro. Vi har fokus på smag. Det skal være noget, som folk forstår. Jeg vil ikke kalde det hverdagsmad, for det er selvfølgelig et festmåltid, men man kan også komme her og spise på en onsdag,« forklarer køkkenchefen.

Helt konkret vil restauranten komme til at køre med en tavle, hvor menuen skifter efter sæsonen og de råvarer, som Peter Almén kan få fingrene i.

»Vi er allerede ved at opbygge samarbejder med flere lokale leverandører, blandt andet Seerupgaard, der ligger bare fem minutter herfra, og som leverer til Noma og Alouette – og nu også til Beghuset,« siger han med et stolt smil.

Artiklen fortsætter efter billedet.

»Vi er allerede ved at opbygge samarbejder med flere lokale leverandører, blandt andet Seerupgaard, der ligger bare fem minutter herfra, og som leverer til Noma og Alouette – og nu også til Beghuset,« fortæller Peter Almén. Foto: Karen Dich.

Generelt er det vigtigt for de nye restauratører at arbejde lokalt, og det falder også godt i tråd med kommunens egne ambitioner.  

Peter Almén har også lige fået nummeret på en lokal fisker, som han håber at kunne købe frisk fisk hos.

»Vi har også lige fået sat den her pålægsmaskine frem,« indskyder Peter Persson og peger mod køkkenet med de hvide og blå kakler.

»Så man vil altid kunne få noget lækkert charcuteri og ost. Så kan man sidde med et glas vin og få et let måltid,« forklarer han.

»Ja, vi vil gerne være sådan et sted, som folk også bruger til hverdag. Et kvarters sted,« tilføjer Peter Almén.

Med pålægsmaskinen på plads kan Beghuset servere ost og charcuteri med et glas vin. Foto: Karen Dich.

Stor åbningsfest med musik og mad

Da Dragør Nyt besøger Beghuset, er der lidt mindre end to uger til den planlagte åbning, og de to gange Peter har travlt. Der er meget at se til – og mange mennesker at hilse på – fortæller de to mellem bordopdækninger, nye billeder på væggene og beslutninger om deres visuelle identitet.

»Jeg er meget rørt over, hvor hjertelig en velkomst vi har fået fra alle naboerne, ja, hele Dragør, som kommer forbi og siger hej. Man føler sig virkelig velkommen, og det er meget rørende og unikt. Ikke mindst for mig, der kommer fra Frederiksberg. Der er en helt anden stemning herude,« lyder det fra Peter Persson.

»Folk kender hinanden og er helt vildt søde. Man kærer sig virkelig om hinanden på en rigtigt fin måde‚« tilføjer Peter Almén.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Beghuset er fyldt med historie. Den vil de nye forpagtere gøre alt for at respektere. Foto: Karen Dich.

Den 28. juni er alle naboerne derfor også velkomne til »grand opening« fra klokken 14.

»Vi har booket en duo, der spiller saxofon og klaver. Der kommer også en dj. Og så vil der være smagsprøver fra vores leverandører. Radiserne er faktisk lige kommet,« fortæller Peter Almén.

»Og så kan man selvfølgelig få en øl eller smage lidt på vores vinkort,« tilføjer Peter Persson. Beghuset vil blandt andet servere vin fra Vinhanen, ligesom de planlægger et takeawaykoncept, så man kan få både mad og vin med sig hjem – eller ned på stranden, hvis det er det, man har lyst til.

Med åbningsdag den 28. juni er det lige i tide til sommeren.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER