Staten er nu endelig ejer af Københavns Lufthavn. Den 30. september overtog den danske stat repræsenteret ved Finansministeriet en stor mængde aktier, der supplerer den andel, staten i forvejen ejede.
Dermed er den økonomiske og transportmæssige gigant reelt kommet på statens hænder. Prisen lander på omkring 32,3 milliarder kroner. Det er cirka halvdelen af, hvad Femern-forbindelsen kommer til at koste.
Overtagelsen er langt fra uventet. Den 26. november sidste år vedtog regeringen, SF, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre, at den danske stat kunne erhverve aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne A/S fra pensionsselskabet ATP, der ejede 59,4 procent af aktierne.
Sammenlagt med de aktier, staten allerede havde, er den statslige andel nu på 98,6 procent af aktierne. Resten ejes hovedsageligt af private, der inden oktobers udgang vil få et tilbud om at afhænde deres aktier til lufthavnen.
Tanken er, at staten skal beholde aktiemajoriteten, men at ejerandelen skal nedbringes til 50,1 procent over tid.
EU-Kommissionen skulle sige god for overtagelsen, hvilket skete i juli i år. Det tager dog tid at gennemføre et køb til 32,3 milliarder kroner, og derfor er handelen først faldet på plads ved udgangen af september.