Is i maven og vand i håret

F
Af Freja Bundvad
| | 7 min læsetid
Is i maven og vand i håret
> AI-beskrivelse: Dette billede viser to smilende personer iført regntøj, hvilket indikerer, at de er ude i regnvejr. De står under en overdækket udendørs område, muligvis en café eller isbar, […]

Under planlægningen af sommerudgaverne af Dragør Nyt var der én idé, som hurtigt kom højt på ønskelisten over artikler, vi gerne ville skrive: is-smagning i og omkring Dragørs gamle bydel.

Journalist Freja Bundvad meldte sig hurtigt til opgaven, og da det nu engang er sjovere at spise is i godt selskab, inviterede hun avisens børnereporter, Laura Videbæk, med på turen. Efter lidt koordinering i kalenderne fandt vi en dag, der passede os begge: tirsdag den 22. juli.

Efter flere uger med dejligt sommervejr – og nogle usædvanligt varme dage op til – kom det som en overraskelse for os, at dagen for vores is-smagning bød på silende regn. Og ikke bare en smule, for det regnede kraftigt og mindede mest af alt om et skybrud. Men vi havde en aftale med isen, så vi hoppede i regntøjet og begav os afsted. Laura havde planlagt en rute med fem steder, vi skulle besøge, og Freja tog kameraet om halsen – klar til også at agere fotograf.

Første sted havde lukket

Første stop på ruten var Dragør Guff – også kendt som Nam Nam Is – på Strandlinien 51. Men her blev det ikke til nogen is, for ved indgangen mødte vi et skilt med beskeden:

»Kære kunde. Mandag og tirsdag holder vi lukket på grund af regnvejr. Kh Nam Nam.«

Derfor satte vi kursen mod næste sted på listen: Dragør Is lidt længere henne ad Strandlinien i nummer 15. Trods den kraftige regn var der åbent, og der var godt gang i butikken. Flere kunder havde søgt ly under markisen og nød deres is derfra.

Vi spurgte personalet om deres specialiteter, og de fremhævede blandt andet Dubai-chokoladeisen og en variant med lotuskiks. Valget faldt på sidstnævnte, som er lavet med stykker af lotuskiks, der smager som klassiske bastognekiks, hvid chokolade og karamel.

Vi var begge meget begejstrede for isen, selvom dens sødme gjorde den en smule tung i længden. Personalet fortalte stolt, at både isen og vaflerne er hjemmelavede.

Inde i butikken er der hyggelige omgivelser med et par siddepladser, hvor der både tilbydes flødeskum og guf uden ekstra beregning. Da vi forlod butikken, fik vi serveret helt nybagte vafler, som stadig var lune.

Med lækker is i maverne og godt humør efter mødet med det imødekommende personale gik turen videre mod næste issted.

Cirkus-is og travle somre

Tredje stop på vores rute var Vaffelbageriet på Kongevejen 19B. Her blev vi mødt af 18-årige Julie Sander, som har arbejdet i butikken i en måneds tid. Hun fortalte, at der normalt er travlt på solskinsdage – men i det vejr, vi havde trodset for at smage is, var der knap så meget aktivitet.

Julie forklarede, at Vaffelbageriet ikke har en decideret specialitet, men nævnte alligevel én variant, hun ikke havde set andre steder: cirkus-is. Og den skulle naturligvis prøves!

Isen smager ikke som savsmuld og duften af popcorn, men består i stedet af vaniljeis med jordbærsovs og chokoladeknapper – en kombination, der smagte godt og var fint afbalanceret, men også holdt sig til den mere klassiske ende af is-spektret. Smagen ledte Frejas tanker i retning af snurretop-isen, hun spiste som barn i starten af årtusindet. Den var i en snurretopformet plasticbeholder og havde tyggegummi i bunden. Den kendte 13-årige Laura ikke. Hun mente, at det lød meget mærkeligt.

Hos Vaffelbageriet laver de selv deres vafler, mens selve isen bliver leveret udefra. Den er dog stadig meget frisk, forsikrede Julie Sander. Der er ingen indendørs siddepladser, men stemningen er hyggelig og betjeningen venlig – og isen fejlede bestemt heller ikke noget.

Sidste stop på vejen

Næstsidste stop på turen var Rajissimo, som ligger på Kongevejen 13D. Stedet har en caféstemning med flere borde og stole, og der var pænt med liv – formentlig også hjulpet på vej af Den Gamle Bager, som lokalerne deles med.

En af medarbejderne fortalte, at de ikke har en specifik signatur-is, men nævnte, at hendes egne favoritter var stracciatella og cheesecake heaven. Vi valgte at prøve noget nyt og gik med sidstnævnte. Mens vi sad med isen, åbnede himlen sig for alvor – regnen væltede ned, og gæsterne ved nabobordet så lidt bekymrede ud på vores vegne, da vi gik udenfor for at tage billeder.

Cheesecake heaven mindede smagsmæssigt lidt om Vaffelbageriets cirkus-is, men i stedet for chokoladeknapper var der en crumble af cheesecakebund. Den faldt ikke helt i vores smag, men vi kunne sagtens forestille os, at den vil være et hit for enhver, der elsker cheesecake. Hos Rajissimo laver de selv isen, mens vaflerne bliver leveret udefra.

Personalet var imødekommende og venlige, og stemningen i butikken var rar.

Herefter var det tid til turens sidste stop: Is by Gabriel Jensen på Batterivej 15. Freja fandt en parkeringsplads tæt på Gåserepublikken, og ganske passende blev vi budt velkommen af en flok regnvåde gæs.

Da vi nåede frem til isbutikken, viste det sig desværre, at der ikke blev solgt is den dag. Personalet havde fornuftigt nok valgt skybrudsdagen til at rengøre fryseren.

Dermed måtte vi runde turen af lidt tidligere end planlagt – til gengæld med maverne fulde af is og en god portion sommerstemning, trods regnvejret.

Indsamlede priser

Her er en gennemgang af priserne på en vaffelis med to kugler, flødeskum og guf:

Dragør Is: To kugler – 55 kroner (topping nul kroner)

Vaffelbageriet: To kugler – 50 kroner (topping fem kroner)

Rajissimo: To kugler – 55 kroner (topping syv kroner)

Is by Gabriel Jensen: To kugler – 35 kroner (pris for topping ikke oplyst)

Læs også ...

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER