Kim Schwartz siger farvel til jobbet efter 41 år

T
Af Tim Panduro
| | 5 min læsetid
Kim Schwartz siger farvel til jobbet efter 41 år
Kim Schwartz siger farvel til jobbet – men bliver i Dragør. Foto: Tim Panduro

Masser af sne og masser af frost. Det er den korte opsummering af den vinter, vi  – forhåbentlig – har lagt bag os.

For 69-årige Kim Schwartz blev vinteren en sidste hård tur rundt i manegen. Efter 41 år i Dragør Kommune fratrådte han nemlig sin stilling som driftsleder i Dragørs Vej- og Gartnerafdeling på Ndr. Dragørvej ved indgangen til april.

»Jeg skulle egentlig være sluttet i oktober, men blev overtalt til at tage en vinter mere. Jeg tænkte, at det jo ikke er så slemt mere, men så fik vi alligevel en vinter, hvor jeg blandt andet har siddet hernede på vagt i et helt døgn. Det må jeg sige, jeg er blevet for gammel til,« fortæller Kim Schwartz i sit kontor på materielgården.

Øl og kulturændringer

Materielgården er et stort sted, der rummer både vognpark, værksted og lager – og som teknisk står i kontrast til det sted, han begyndte sit arbejdsliv i Dragør Kommunes tjeneste som sjakformand.

»Da jeg startede, havde vi en enkelt bil, som værkstedet rådede over. Vi andre kørte rundt på cykel. Nu har vi 14 biler og snerydningsmateriel,« siger han.

»Men i 1985 var det meget traditionelt kommunalt. Vi levede op til fordommene. Der var øl på bordet, og det fik jeg senere til opgave at afskaffe, da jeg blev vejformand. Det var ikke let, specielt fordi jeg kom fra vore egne rækker. I det hele taget skulle der ændres mange ting. Det var en hel kultur, der skulle skubbes til. Vi havde et langt forløb med at kigge på kvalifikationer, for alle skulle kunne noget mere, end de kunne. Det nyttede ikke at man kun kunne sidde på en græsslåmaskine. Det har været et spændende arbejde, og jeg er stolt af det. Men det er også sket i samspil med Grith Madsen, der er souschef her. Hun er simpelthen ‘miss regneark’,« siger den afgående driftsleder, der også har stået for en udvidelse af staben.

»Vi havde specialarbejdere og fem gartnere i begyndelsen. I dag har vi faglærte tømrere, der laver en del arbejde på institutionerne, og en blikkenslager,« siger han og fremhæver forskellige andre funktioner.

»Vi spærrer af til fastelavn, og når der er valg, er det os der sætter alt op og piller det ned igen – og vi har også været involveret, når der skal fyldes sandsække, når der har været oversvømmelser,« fortæller han.

Vinavler

Kim Schwartz var selv manden bag udvidelsen af opgavefeltet, da han endnu var ret ny i jobbet. Den Dragør-fødte nyslåede pensionist er udlært anlægsgartner – det var faren også, så der var ikke rigtigt nogen diskussion om uddannelsesvalget – og han bemærkede, at kommunen ikke selv løste anlægsopgaver.

»Det førte til, at vi selv begyndte at lave brolægningen i den gamle by,« siger han.

Siden blev det til flere anlægsopgaver – cykelstien langs Fælledvej og Bachersmindevej og de eksisterende diger langs kysten er nogle af eksemplerne – men vedligehold og genoprettelser har også fyldt meget. Han fremhæver selv genopretningen af kystlinjer og strandenge.

»Jeg er stolt af, at vi har fået opfyldt de intentioner, der er i plejeplanen for kysten. Den var groet til i tjørn, men vi har gået og fældet og bragt i orden, og vi er nået helt til Søvang,« siger han og fremhæver også kampen mod rosa rugosa – eller hybenroser – som vigtig. Den velduftende og kønne rosenart er nemlig invasiv, fordi den udkonkurrerer danske arter.

»Det bliver sgu mærkeligt at stoppe. Det må jeg sige. Den største beslutning i livet er at holde op med at arbejde.«

Kim Schwartz

Nu skal det arbejde føres videre af hans efterfølger. Men Kim Schwartz forventer stadig at nyde godt af den by, han bor i og selv har været med til at holde ved lige. Planerne for pensionisttilværelsen er lagt.

»Efter flere år er jeg blevet optaget som vinterbader. Jeg cyklede også en del før i tiden, og det tager jeg op igen. Så har jeg fået en lille have ved Halvejen, hvor jeg har fået tilplantet en vinmark. Og så har jeg et hus i Sverige, som jeg glæder mig til at komme mere op til,« siger han.

»Men det bliver sgu mærkeligt at stoppe. Det må jeg sige. Den største beslutning i livet er at holde op med at arbejde.«

Læs også ...

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER