Krudthus 2 bliver genudbudt

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Krudthus 2 bliver genudbudt
Krudthuset på Bachersmindevej er nok en gang på den politiske dagsorden. Arkivfoto: Thomas Mose.

Hvem kan bruge et krudtmagasin på 390 kvadratmeter fra 1782? Det håber kommunalpolitikerne at få svar på inden den 1. juli.

Krudthus 2 – som ejes af Dragør Kommune og ligger på Bachersmindevej – er nemlig genudbudt. Interesserede købere får mulighed for at bygge maksimalt tre boliger på den 3.223 kvadratmeter store grund, men skal samtidig have planer for at renovere og bruge det fredede krudthus.

En meget central sætning i udbudsmaterialet er derfor, at »det vil være op til tilbudsgiver selv at afsøge mulighederne for ændret anvendelse med styrelsen«.

Bygningsfredningsloven sætter ingen begrænsninger for anvendelsen af en fredet bygning. I princippet kan man altså bruge krudthuset til alt fra en ungdomsskole til et knallertværksted. Begge dele var faktisk en realitet i 1970’erne.

Slots- og Kulturstyrelsen vil dog ikke kommentere på, hvad man i 2026 kan få lov at bruge krudthuset til. Men styrelsen anbefaler i sin fredningsbeskrivelse, at den voldgrav, der har ligget omkring krudthuset bliver retableret, og at bygningens indvendige og udvendige »detaljer, råhed og aflæselighed« bevares.

Netop voldgraven og det historiske, mener Nicolaj Bertel Riber (A), der ligger spændende muligheder i.

»Det, jeg drømmer om, er nogen, der vil give bygningen den kærlighed den fortjener. Som vil åbne bygningen op, og som også gør noget ud af at fortælle om bygningens historie. Blandt andet kunne det være historisk interessant – på en meget visuel måde – hvis man ønskede at genskabe den oprindelige voldgrav,« forklarer formanden for By-, Miljø- og Klimaudvalget.

Leif Nielsen (SF) ser til gengæld et stort potentiale i at bygge mindre almene ungdomsboliger på grunden og bevare selve Krudthuset som et fælleshus og lokalt samlingspunkt.

»For mange unge mellem 18 og 25 år er det svært at finde en betalelig bolig i kommunen, når de ønsker at flytte hjemmefra. Derfor mener vi, at området bør bruges til noget, der også gavner næste generation af dragørborgere og bidrager til en bedre generationsbalance i kommunen,« lyder det blandt andet fra SF’eren.

Kenneth Gøtterup (C) vil til gengæld ikke gisne om, hvad bygningen kan bruges til.

»Lige nu er der et åbent udbud, hvor eventuelle bydere kan komme med deres forslag til anvendelse og bud på hele grunden. Så det vil være forkert, hvis vi forud for et udbud fremlægger særlige prioriteringer. Jeg vil afvente og se, hvad der kommer af bud – og er spændt på disse,« understreger borgmesteren.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER