Mileway får nej til lokalplan i Erhvervsområde Nord

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Mileway får nej til lokalplan i Erhvervsområde Nord
Sådan forestiller Mileways arkitekter sig, at logistikhallerne kunne se ud – men de får ikke en lokalplan for området. Visualisering fra Mileway

Der kommer ikke en lokalplan for det mulige Erhvervsområde Nord, som omfatter logistikvirksomheden Mileway. Det slog Klima-, By- og Erhvervsudvalget fast på sit seneste møde.

Mileway havde via entreprenør- og arkitektvirksomheden Sweco bedt om en lokalplan for området tætteste på Nordre Dragørvej, hvor virksomheden ønsker at opføre otte store haller.

Projektet skabte i 2024 stor debat og var medvirkende til, at kommunalbestyrelsen vedtog, at der kun må være mindre produktions- og håndværksvirksomheder i området.

På trods af det har Mileway bedt om, at der bliver sat gang i en lokalplan for den del af området, som virksomheden gerne vil bygge på.

Forvaltningen anbefalede et nej til at sætte gang i lokalplanen – og det valgte et samlet udvalg at støtte.

Helle Barth, der er formand for Klima-, By- og Erhvervsudvalget, er forundret over, at Mileway ikke allerede har trukket sig.

»Vi har politisk sagt, hvad vi ønsker i området, og det undrer mig, at de ser sig selv inden for de rammer, når vi tydeligt har meldt ud, at der skal være fokus på mindre virksomheder,« siger hun.

Helhedsplan sendt videre

Udvalget har også taget stilling til et forslag fra Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Moderaterne og Venstre om at forberede arbejdet med en helhedsplan for Erhvervsområde Nord.

En helhedsplan er en overordnet plan for de elementer, som kan indgå i et område, der skal udvikles, og den bruges ofte som udgangspunkt for en lokalplan. Forslaget kom, efter at det viste sig, at vejføring i området var så dyrt, at det ikke er muligt at realisere inden for kommunens nuværende økonomi.

Selvom partierne tilsammen kan mønstre et flertal i udvalget, skal sagen alligevel drøftes på kommunalbestyrelsens næste møde. Det bad liste T om med udgangspunkt i styrelsesloven. Det skyldes, at listen ikke ønsker at udvikle erhvervsområdet.

»Vi tror ikke længere på, at et så stort erhvervsområde vil være til gavn for Dragør Kommune og kommunens beboere,« hedder det i en tilføjelse til protokollen fra mødet.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER