
Rettet 27. maj for at præcisere, at det er virksomheden Tømrermester Knud Verdich A/S og ikke personen Knud Verdich, der står for ansøgningen. Knud Verdich er ikke længere en del af virksomheden.
Et muligt nybyggeri på Gartnerstræde 8, der indtil for nylig husede Store Magleby Blomster, giver bekymring hos de nærmeste naboer.
Støj, indblik og skyggevirkninger er blandt de ting, der udtrykkes bekymring over.
Det viser fire svar, som Dragør Kommune har modtaget fra folk i området i forbindelse med en høring om byggetankerne.
Sagen blev rejst i oktober sidste år, da virksomheden Tømrermester Knud Verdich A/S sendte en forespørgsel om muligheden for at bygge en syv meter høj og 446 kvadratmeter stor stålhal som erstatning for de nu forladte gartneribygninger. Stålhallen er tænkt som værksted, men med en indskudt førstesal på 130 kvadratmeter til administration. Desuden er der planer om en overdækning på 225 kvadratmeter til oplag af materiel og etablering af 20 parkeringspladser.
Støj og skygge
Forespørgslen er sendt, fordi Tømrermester Knud Verdich A/S overvejer at købe ejendommen, men først vil afklare, om byggeriet er muligt. Det mener kommunens forvaltning, at det er – men naboerne er mere skeptiske.
»Ved en syv meter høj bygning vil aftensolen ikke længere skinne på vores terrasse, hvilket vi vil være meget kede af,« skriver en nabo, der også er bekymret over de østvendte vinduer på førstesalen i den måske kommende bygning, som vil give direkte indblik i haven og huset.
Naboerne er også bekymrede for støj, øget trafik og udseende.
»Det påtænkte byggeri vil skæmme vores lille landsby. Det passer slet ikke i det eksisterende byggeri,« skriver en anden beboer.
Virksomheden har gjort rede for, at der vil være tilkørsel af omkring 20 vare- og personbiler om morgenen, som vil forlade grunden om eftermiddagen – og i ny og næ komme tilbage i løbet af dagen. Desuden vurderer virksomheden, at der vil være enkelte lastbiler, som leverer materiel, samt leverancer fra PostNord.
Byggehøjden i området må maksimalt være otte en halv meter, og det holder den mulige nye bygning sig under. Til gengæld ligger bygningen i et område, hvor der kun må bygges til jordbrugsformål.
Klima-, By- og Erhvervsudvalget skulle tage stilling til sagen på sit møde tidligere på måneden. Administrationen havde anbefalet, at der blev givet tilladelse til projektet – men udvalget valgte at udsætte sagen i en måned på opfordring fra formand Helle Barth.
»Jeg fik en henvendelse fra Store Magleby bevaringsfond om, at de gerne ville komme med bemærkninger. Som formand besluttede jeg, at vi bør afvente deres kommentarer, og derfor blev sagen udskudt,« siger hun.
