Nedlagt gartneri er blevet solgt til ejendomsinvestor

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Nedlagt gartneri er blevet solgt til ejendomsinvestor

Grunden med de faldefærdige gartneribygninger på Gartnerstræde ved Englandsvej i Store Magleby kan snart få nyt liv.

Bygningerne har i mere end 100 år været brugt til gartneri, og senest husede de i en årrække Store Magleby Blomster. Men siden blomsterforretningen lukkede ved indgangen til februar 2025, har bygningerne stået tomme.

Ejendomsinvestoren Michael Anders Thisted har for nyligt lagt 2,1 millioner kroner for grunden og bygningerne, der ud over butikslokalet består af et par store drivhuse.

»Jeg lytter gerne til gode ideer, og hvis nogle stærke kræfter siger, at man har brug for et medborgerhus eller et galleri, kan det også være muligheder«

Ejendomsudvikler Michael Anders Thisted

Måske blomster igen

Det betyder dog ikke, at han rykker ind med et færdigt projekt for bygningerne, der er de første, der møder folk, når man kommer til Dragør ad Englandsvej.

»Vi har ikke en helt klar plan om, hvad der skal ske,« siger han.

»Men vi overvejer detailhandel og måske et kontorhotel. Butikken kunne være en blomsterhandler, men det kræver, at nogen vil drive blomsterforretning på stedet. Først og fremmest vil jeg noget positivt for byen. Jeg kom i Dragør som barn, og lige nu får man en lidt trist følelse, når de bygninger er de første, man møder. Det passer ikke til bybilledet generelt,« siger han og lufter nogle flere muligheder.

»Jeg lytter gerne til gode ideer, og hvis nogle stærke kræfter siger, at man har brug for et medborgerhus eller et galleri, kan det også være muligheder. Det er et relativt lille projekt for mig, så jeg vil gerne bygge noget, der er sjovt, og som folk vil bruge, og som kan give liv til området,« lyder det fra investoren.

Bygninger skal væk

Vurderingen er, at de gamle bygninger næppe får lov til at overleve.

»Det er desværre meget misligholdt, men vores arkitekt er ved at lave nogle tegninger, hvor man måske genbruger nogle indermure,« siger Michael Anders Thisted.

Grunden har tidligere været i spil til nybyggeri. Et projekt, hvor et håndværkerfirma sidste sommer søgte om at opføre en syv meter høj stålhal på grunden kuldsejlede, da et enigt byråd afviste byggeriet, efter at en underskriftsindsamling havde vist en massiv lokal modstand mod byggeriet. Opførelsen af bygninger til en håndværksvirksomhed ville have betydet, at der skulle have været givet tilladelse til et andet formål end gartneridrift.

Kirkens hegn

Der er blevet sat byggehegn op på dele af grunden, men de tilhører ikke Michael Anders Thisted.

Grunden, der støder op til gartneriet, er ejet af Store Magleby Kirke, der har haft den lejet ud til Store Magleby Blomster. Hegnet er ikke tegn på, at kirken har selvstændige planer for arealet, fortæller menighedsrådsformand Carsten Brink i en mail. Årsagen er mere prosaisk. Siden blomsterforretningen lukkede, har kirken haft problemer med folk, der dumpede affald – og det skal hegnet hindre.

Drivhusene i det gamle gartneri er i voldsomt forfald. Arkivfoto: Tim Panduro

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER