Det kan godt være, at en pølsevogn også bliver kaldt en skinkekutter, men derfor hører den ikke hjemme på havnen alligevel. I hvert fald ikke i Dragør.
Det har et enigt By-, Miljø- og Klimaudvalg besluttet på sit seneste møde, hvor politikerne skulle tage stilling til flere ansøgninger om erhverv på Dragør Havn.
Skinkekutteren må i stedet kaste anker på Nordre Væl, hvor der i årtier har været en pølsebod, indtil den blev fjernet for et par år siden.
Ansøgeren har dog – ifølge udvalgets dagsorden – været mest interesseret i en placering på havnen. Men her mener forvaltningen, at den eneste mulige placering vil være på forarealet foran det gamle værft, hvor den kan være i vejen for brugen af værftet.
Til gengæld har udvalget sagt ja til, at der kan komme en ubemandet bådudstyrsbod og en ubemandet madbod, der i forvejen er en del af kommunens erhvervsstrategi. Tanken er, at lokale producenter skal kunne sælge deres varer i boden.
Administrationen havde anbefalet en placering bagved skurbyen, men udvalget er landet på en placering ved det nye værft i stedet.
Endelig er der kommet en ansøgning om servering af barbecue og anden mad fra foodtrucks ved det gamle værft. Den er blevet sendt retur af politikerne, så kommunens forvaltning skal nu give et bud på, om det kan lade sig gøre at anbringe madboden der. Dog kan der blandt andet være udfordringer med madservering på arealet, fordi det er klassificeret som forurenet område.