Over halvdelen af medarbejderne i Føtex Food Dragør er under 18 år

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Over halvdelen af medarbejderne i Føtex Food Dragør er under 18 år
føtex Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Når over halvdelen af medarbejderne i et supermarked som Føtex Food Dragør er under 18 år, kræver det noget særligt. For når man er mellem 15 og 17 år og har et fritidsjob, er det som regel det første møde, man har med arbejdsmarkedet. Og det har man et kæmpe ansvar for at tage alvorligt som arbejdsgiver.

Det mener Morten Meinertz, der er varehuschef netop her og ser det som et kæmpe plus, at der er så mange unge.

»Men det kræver også, at vi bruger meget tid på at lære de unge, hvad det vil sige at have et arbejde. At de er ansvarlige for deres egen tid. At de følger arbejdsplanen. Og alle de små ting – som at få meldt ind til ferieplanlægningen og have clearet med mor og fars ferieplaner inden. Alt det her, som er nyt, når man ikke har været på arbejdsmarkedet før,« siger han.

Kræver vilje til at lære nyt

Morten Meinertz oplever, at unge i Dragør er ivrige efter at få et fritidsjob. Så ivrige at Føtex Food Dragør faktisk flere gange om ugen får uopfordrede ansøgninger fra 15–17-årige, der gerne vil være en del af det faste hold af fritidsjobbere i butikken.

Mange må selvfølgelig gå med uforrettet sag, fordi der ikke er ledige stillinger hele tiden. Men når der er, bliver man kaldt til en jobsamtale. Her er det ikke et langt CV og joberfaring, der tæller – det sætter alderen sine grænser for. Til gengæld skal man have den rette indstilling.

»Det eneste krav, vi har, er, at man har lyst til at lære noget nyt. Selve opgaverne skal vi nok lære dem. Men man skal have lyst til at være her og give den en skalle. Så jeg kan godt lide, når de unge før samtalen både har tænkt over, hvorfor de vil have et fritidsjob. Gerne lidt mere end at de gerne vil tjene ekstra lommepenge, selv om der ikke er noget galt med dét. Og at de også har overvejet, hvad de selv kan bidrage med,« lyder det fra Morten Meinertz.

Miks af typer

Selv om han efterhånden har holdt rigtig mange jobsamtaler med unge, har han dog stadig svært ved helt at knække koden for, hvem der får allermest succes i fritidsjobbet. Men det er også det spændende ved at ansætte unge, mener han. Man må tage nogle chancer. Tage et ansvar. Og håbe på det bedste.

»Nogle kan være vildt introverte og nervøse til jobsamtalen, og så oplever vi, at de kan være stjerner i butikken. Det er svært at vide på forhånd. Det vigtigste for mig er nok at få et godt miks af forskellige typer. For alle har noget, de er gode til. Derfor er det for eksempel heller ikke en hindring at have eksempelvis ADHD eller angst for at arbejde her. Hvis man har nogle udfordringer, kan det kræve en højere tilpasningsevne. Men vi ser det som en positiv ting,« siger Morten Meinertz.

Unge kræver bevidst ledelse

At lede så stor en gruppe af unge kræver helt generelt, at man er meget bevidst om at udøve ledelse, mener han.

Selvfølgelig vil der altid være forskel på, hvor engagerede og samvittighedsfulde, de unge er. Og selvfølgelig kan der komme enkelte ind, som står med hænderne i lommen og har svært ved at finde ud af at passe et job. Men det er lederens ansvar at få det bedste ud af alle og få dem med, mener varehuschefen.

»Det arbejder vi meget med her hos os. Men det er også noget, der er meget fokus på i hele føtex-kæden. Vi har blandt andet et Youth Board med et bredt udvalg af ungarbejdere, der mødes flere gange om året for at give os feedback, så vi bliver skarpere på, hvad de unge kræver og har brug,« siger Morten Meinertz.

Grundig oplæring og socialt samvær

Uanset hvad man kommer med i bagagen, og hvordan ens personlighed er, er en grundig oplæringsproces vigtig, når man kommer ud på arbejdsmarkedet for første gang.

»Alle nye får mellem to og ti oplæringsvagter. Det kommer både an på opgaven og personen, hvad der er behov for. Det er altid sidemandsoplæring. I oplæringsprocessen er der også mange interne regler, vi sætter de unge ind i – alt fra hvordan man melder ferie ind, til hvordan man slår det ind, hvis man køber frokost i butikken,« siger Morten Meinertz.

Når man leder unge mennesker, er det sociale også ekstra vigtigt, mener Morten Meinertz. Han oplever at få en gladere medarbejdergruppe og en bedre holdånd, når der også bliver tid til fredagscaféer og julefrokost.

»Jeg oplever, at en af grundene til, at vi har nemt ved at tiltrække arbejdskraft, netop er, at vi har skabt et godt fællesskab og dyrker det sociale. Men det er også en balance. Måske særligt i Dragør, hvor alle kender hinanden så godt. For vi skal have det godt og sjovt sammen, men det skal ikke blive til så meget skæg og ballade, at vi glemmer vores vigtigste fokus: At vi er her for at arbejde. Vi er her for kunderne og for at give dem den bedste serviceoplevelse,« forklarer Morten Meinertz.

Elsker at se de unge vokse

Netop dette oplever han dog også, at hans unge team har stort fokus på. Han er vild med at se, hvordan langt de fleste vokser med opgaven, lander i jobbet og ender med at være meget selvkørende.

Ekstra fedt er det at opleve, når en del af fritidsjobberne ønsker at fortsætte, når de er over 18 og gerne vil arbejde et år eller to, inden de går videre med uddannelse. Og nogle ender endda med at ville uddanne sig inden for handel.

»Overordnet vil jeg sige, at det er meget anbefalelsesværdigt at have et fritidsjob. Uanset hvad man ender med at uddanne sig til, får man en masse viden med, man kan bruge senere i sin tilværelse. Både hvordan det er at indgå i en dynamik på en arbejdsplads og de mere praktiske ting som at indgå i en vagtplan,« siger Morten Meinertz.

Seks ud af ti 17-årige i Dragør har et fritidsjob

At tjene sine egne penge er vigtigt for godt hver tredje unge dansker mellem 13 og 17 år. Det gælder også i Dragør. Helt konkret betyder det, at der i alt er over 300 ud af de knap 1000 unge mellem 13 og 17 i Dragør, der har et fritidsjob. Det fortæller Danmarks Statistik, hvis man sammenholder tal for antal beskæftigede og befolkningstallene (i 2024).

Når det gælder de 15-årige og 16-årige, har henholdsvis 40 og 48 procent af de unge i Dragør et fritidsjob, hvilket er lidt over landsgennemsnittet. Og når det kommer til de 17-årige i Dragør er det hele 59 procent – altså cirka seks ud af ti – der har et fritidsjob.

Derfor sætter Dragør Nyt i dette lille tema fokus på fritidsjob. Hvad kræver det af arbejdsgiverne at ansætte fritidsjobbere? Hvilke hensyn skal de tage til de unge?
Og hvad kræver det af de unge at have et fritidsjob? Hvad lærer de af det?

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER