Der er flere mulige årsager til, at udgiften til bøjletandpleje for børn og unge i Dragør er eksploderet på halvandet år.
Dragør Kommune stod med en stor udfordring, da kommunens eneste fastsansatte bøjletandplejer fratrådte sin stilling i marts 2024. Der er stor mangel på bøjletandlæger i Dragør, og kommunen mente ikke, at man kunne skaffe en ny.
Derfor valgte politikerne i det kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalg først, at der skulle laves aftaler med tre privatpraktiserende tandlæger. Senere samme år blev det ændret til en fritvalgsordning, hvor forældre til bøjlepatienter frit kunne vælge den tandlæge, der skulle behandle deres børn. Den ordning gælder stadigvæk.
Det betyder ikke, at der er tale om et tag selv-bor(d) for tandlægerne.
Bøjletandplejen foregår ved, at børn og unge først bliver visiteret til bøjle ud fra Sundhedsstyrelsens retningslinjer, der siger, at henvisning ikke må ske af kosmetiske grunde. Visitation bliver foretaget af en bøjletandlæge, som er tilknyttet Dragør Kommune i et begrænset timetal hver uge.
Pukkel og prisstigninger
Det til trods er udgifterne steget fra omkring to millioner kroner i 2023 til et sted mellem syv og syv en halv million kroner i 2025. En del af årsagen kan findes i, at flere ganske simpelt kommer i behandling.
Mens kommunen havde sin egen tandplejer, blev der visiteret omkring 80 om året. Der var dog også en pukkel, der blev mulig at afvikle, da flere private tandplejere kom ind over med fritvalgsordningen. Allerede i august 2024 var der sendt 158 bøjlebehandlingsplaner til godkendelse i Dragør Kommune fra private tandplejere.
I dag er der ifølge en opgørelse, som Dragør Kommune har lavet for Dragør Nyt, 323 bøjleforløb i gang. De er ikke alle nye – hele 245 af dem er enten sat i gang af eller visiteret af Dragørs tidligere bøjletandlæge, der altså fratrådte i marts 2024. Bøjleforløb strækker sig over måneder og år, og nogle patienter har desuden været visiterede uden at kunne komme i behandling med det samme.
En højere regning per patient spiller også ind i de ekstra udgifter. Da de private tandlæger tog over, blev det anslået, at regningen ville lande på 39.000 kroner i gennemsnit per patient. Den har dog vist sig at ligge cirka 10.000 kroner højere per patient.
Bøjletandlægen sorterer under Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsudvalget, hvor socialdemokraten Nicolaj Bertel Riber er formand. Han ærgrer sig over den stigende udgift, men han udtrykker tillid over for de privatpraktiserende tandlæger, som forældrene henvender sig til i fritvalgsordningen.
»De laver en sundhedsfaglig vurdering af patienterne, og jeg tror ikke, at nogen overbehandler børn. Men tandlægehjælp er jo dyrt. Man skal stort set bare kigge ind ad døren for at få en regning.«