Rekordmange gæster til havnefest

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 7 min læsetid
Rekordmange gæster til havnefest
Publikum til Dragør Havnefest. Foto: TorbenStender.

Omkring 500 foran scenen til Mr. Swing King fredag aften på havnepladsen – og mange flere lørdag aften til Wafande. Dragør-borgere – og turister udefra – stod som sild i en tønde og mindede om gamle dage på havnen. For Dragør Havnefest tiltrak rekordmange alle tre dage, fortæller arrangøren bag, Philip Helgstrand fra Dragør Strandhotel

»Det har været den bedste havnefest nogensinde med flest gæster alle tre dage. Jeg oplevede en rigtig god stemning og en fantastisk fest med så mange mennesker som aldrig før. Og alligevel var der ingen ballade på noget tidspunkt. Det var dejligt at se, at alle bakkede op, unge som gamle,« siger han.

Da Dragør Nyt taler med ham, er man stadig i gang med at rydde op, feje og pakke alt ned, så boder og butikker havde ikke gjort resultatet op.«

»Men alle har meldt, at der var rigtig godt gang i det. Både for foodtrucks og boder på havnen, men også caféer og tøjbutikker på Kongevejen fortæller, at de har haft ekstra salg. Det er bare herligt, når man nu bruger så meget tid på det,« lyder det fra Philip Helgstrand.

Også Kongevejen mærkede rekorden

Som noget helt nyt var der flere boder, som blandt andet solgte tøj, armbånde og øreringe, der havde slået sig ned på havnen. De havde ringet nogle uger før havnefesten og spurgt Philip Helgstrand, om de måtte være med til festlighederne. Og også kunstudstillingen fra DragørGruppen i det gamle værft var noget nyt.

»Det, syntes jeg, var hyggeligt, og det gav endnu mere stemning. Så jeg vil helt sikkert sige ja igen, hvis de eller andre henvender sig til næste år. Og dem, der stod bag kunstudstillingen, vil også prøve at booke værftet til næste år på samme tidspunkt, fordi de oplevede det som en kæmpe succes,« forklarer Philip Helgstrand.

Ekstra taknemmelig er han dog over, at en stor del af byens butikker og spisesteder er faste sponsorer, holder åbent og gør en masse for at bakke op om havnefesten.

Pizza og tryghed til klokken fire om morgenen

Det gør også Philip Helgstrand glad, når et sted som Bellanos Pizzeria besluttede at holde åbent til klokken fire om morgenen fredag og lørdag. Personalet opfordrede endda – på de sociale medier, hvilket fik mange positive kommentarer – til, at forældre måtte bruge pizzeriaet som opsamlingssted, så teenagere, der var sent ude, kunne sætte sig ind og føle sig trygge (uden nødvendigvis at købe noget), mens de ventede på at blive hentet.

»Det betyder meget, at der er den ånd, at man bakker op om det og hjælper hinanden. At der er støtte fra hele byen. Og så er det hyggeligt og sjovt, at Bellanos holder åbent til klokken fire om natten, for det er altså ikke normalt, at man kan spise pizza så sent her i Dragør. Jeg ved også, de havde rigtig travlt,« siger han.

Selv om Philip Helgstrand og alle de mange andre gode kræfter bag Dragør Havnefest er trætte oven på tre dages festivitas, glæder de sig over rekordbesøget, men også allerede over, at de skal på den igen til næste sommer.

»Det allervigtigste for, at havnefesten var så stor en succes, er selvfølgelig vejret. Derudover tror jeg, programmet var rigtig godt med Mr. Swing King om fredagen og Wafande om lørdagen. Begge er navne, der kan tiltrække på tværs af generationer. Jeg synes også, det er rigtig fint, når jeg hører, det får folk til at sejle hertil og være med. For jo flere gæstesejlere, der kommer forbi og er med til sådan noget som havnefesten, jo flere af dem vil også vende tilbage til vores butikker og spisesteder en anden dag. Så jo, jeg glæder mig faktisk allerede til næste år,« siger Philip Helgstrand.

Han indrømmer i øvrigt, han ikke fik meget søvn natten til mandag, da alt skulle ryddes op, og der også skulle afsluttes ordentligt med personalet, som altid gør en ekstra indsats ved havnefesten – og altid planlægger at kunne stå til rådighed denne weekend hvert år, fordi de godt kan lide at være med.

Læs også ...

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER