Der var pyntet op i haven, teltet stod klar, og stemningen var både høj og festlig, da Enggården i sidste uge afholdt sin årlige sommerfest over to dage – tirsdag den 19. og onsdag den 20. august.
Det kommunale plejehjem i Dragør har nu for sjette år i træk arrangeret sommerfest for beboere, pårørende og frivillige. Opskriften var, som den plejer: helstegt pattegris, fri bar, is til dessert og levende musik. En opskrift, der ifølge både deltagere og personale igen i år skabte en god oplevelse.
»Beboerne er klædt festlig på, og de kan mærke, at de her dage er noget særligt. Det betyder rigtig meget både for dem, men også for os som personale, at vi kan lave sådan nogle fester,« lød det fra Enggårdens leder, Malene Højsted Kristensen.
»Jeg er til fest og farver«
Onsdag den 20. august deltog beboere fra afdelingerne A, D, MTO (Midlertidige pladser) og Kikkenborg, og med pårørende og frivillige var omkring 100 personer samlet i teltet.
Blandt dem var 88-årige Johanne Nielsen, der har boet på Enggården i fire måneder. Hun nød festen sammen med sin familie:
»Det er skønt, at vi bliver budt til fest. Jeg har altid været til fest og farver, så det passer mig rigtig godt,« sagde hun med et smil.
Johanne Nielsen flyttede til Dragør i 1957, hvor hendes mand fik arbejde i postvæsenet. Familien boede i vængerne, og efter at hendes mands død, har hun boet alene – indtil hun flyttede til Enggården tidligere i år. Hendes datter fortæller, at hendes mor er blomstret op, siden hun flyttede ind på plejehjemmet.
»Det betyder rigtig meget for min mor, at der er mennesker omkring hende. Vores oplevelse er, at personalet på Enggården er fantastisk, og vi er rigtig glade for, at min mor er kommet herhen,« fortæller datteren.
Borgmester Kenneth Gøtterup deltog også i festlighederne og bidrog til, at der var fyldte glas på bordene. En hyggepianist sørgede for danske toner under middagen, og efter desserten – leveret af Uganda Is – blev der spillet op til dans.











