Tidslommen på havnen

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Tidslommen på havnen
Lodsmuseet er en tidslomme på mere end en måde – men der var plads til de levende fortællinger fra Erling Ravn. Foto: Thomas Mose.

Danmarks Lodsmuseum på havnen er på flere måder en tidslomme – dels gennem sin formidling af lodsarbejdet gennem århundreder, og dels i sin indretning. Møblementet med skibsbrikse, lædersofaer og trykknaptelefoner står, som da lodsstationen blev forladt i 1984. 

På kulturnatten havde flere tidligere medarbejdere ved lodsvæsenet lagt vejen forbi for at underholde med historier fra den ikke helt så fjerne fortid. 

En af dem var Erling Ravn, der fra 1972 og 27 år frem var bådsmand.

»Jeg var taxachauffør for lodsen. Jeg sejlede dem ud til skibene og hentede dem igen bagefter. I begyndelsen sejlede vi med træbåde, senere blev det glasfiber og så aluminium. Bølgerne var store, og bådene var små. Når vinteren var hårdest, måtte vi bruge køller til at banke os igennem isen,« berettede Erling Ravn.


Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER