120 ton salt skal holde vejene farbare i den kommende tid

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
120 ton salt skal holde vejene farbare i den kommende tid
Der skal en del salt til at holde Dragørs veje fri for sne og is. Arkivfoto: Tim Panduro

Årets første snefald har kunnet mærkes på kommunens oplagsplads på Nordre Dragørvej. Det er her, snerydningen bliver disponeret fra – og det er også her, at kommunen har sit lager af vejsalt.

I begyndelsen af ugen havde der endnu ikke været udfordringer.

»Det er gået planmæssigt indtil nu. Vi har sorte veje og er ved at køre på sidevejene nu,« lød det mandag formiddag fra Kim Schwartz, der er leder af Vej- og Gartnerafdelingen i Dragør Kommune.

Et døgnberedskab sikrer, at der er tre folk på såkaldt udkaldsvagt til at køre ud og rydde de store veje i kommunen. Sidevejene – altså dem, som kommunen har ansvar for – bliver taget inden for almindelig arbejdstid.

Den vagthavende følger med på Vejvejr, som er en service, kommuner kan købe hos Vejdirektoratet.

»Derudover ringer Københavns Kommune til os, når de kører ud, så vi ikke selv skal kigge ud af vinduet hele natten. Det er også vigtigt, fordi niveauet skal være det samme på tværs af kommunerne, så det ikke pludselig er glat, fordi man krydser en kommunegrænse. Men selvfølgelig holder vi også selv øje lokalt. Det kan jo sagtens se anderledes ud på Sydvestpynten end i København.«

Vejsalt bliver også brugt forebyggende mod både sne- og frostglatte veje, og det er lidt mere end salt til et æg, der bliver drysset ud over asfalten, når ruterne skal dækkes.

Hver gang saltvognene ruller ud, er det med 10–12 ton i lasten, så lagrene skal jævnligt suppleres. Kim Schwartz venter dog en levering på yderligere 120 ton salt i denne uge.

»Så har vi til nogle ture mere,« konstaterer han.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER