Otte klasselokaler på Dragør Skole skal udvides for at sikre et bedre indeklima, og det er der nu frigivet 1,9 millioner kroner til. Tegningerne er klar, og efter sommerferien skal udbudsprocessen i gang, så selve arbejdet kan lægges i sommerferien næste år. Og dermed forstyrre undervisningen og eleverne mindst muligt.
Dette er netop vedtaget i kommunalbestyrelsen med et stort flertal. Kun Liste T’s to medlemmer stemte imod. Men frigivelsen af pengene til det færdige projekt fik alligevel en del kommentarer med sig på vejen.
Både fordi projektet har været længe undervejs, og fordi Dragør Bevaringsnævn har været kritiske over for udvidelsen, der laves ved en tilbygning – i form af karnapper – som bygges på klasseværelserne.
Projektet blev oprindeligt udbudt i januar i år til tre entreprenører, fordi man gerne ville have det gennemført denne sommerferie. Men alle takkede nej, fordi de mente, produktions- og byggefristen var for kort. Fire entreprenører har til gengæld takket ja til at byde på projektet og være klar til at skrive kontrakt hen over efteråret i år og udføre det i sommeren 2027.
Dragør Skole består af flere forskellige bygninger fra forskellige tidsperioder. Den nye udvidelse tilføjes bygningen fra 1955 med den karakteristiske søjle og vinduesparti. Og her peger bevaringsnævnet på, at man i udvidelsen bør lægge sig endnu mere op af den eksisterende bygning i farvevalg og udformning af vinduespartier.
T: Et misfoster
Liste T har peget på, at man bør lytte til de kapaciteter, der sidder i Dragør Bevaringsnævn.
»Vi stemmer imod projektet. Ikke fordi vi ikke vil have bedre indeklima. Men fordi vi har set bevaringsnævnets kommentarer til det og den visualisering af projektet, der ligger i sagen, og jeg synes, det ser forfærdeligt ud. Dragør Skole er en del af den gamle by. Og det med at sætte et misfoster uden på, når vi har et år til at ændre på projektet, det synes vi er brandærgerligt,« lød det fra Peter Læssøe (T) på kommunalbestyrelsesmødet torsdag den 28. maj.
Politikerne fra de andre partier understregede, at man netop ikke kan ændre på projektet, fordi man er nødt til at komme i gang med udbudsprocessen og underskrive kontrakter i efteråret, for at det hele kan nås.
»Jeg synes, det er brandærgerligt, at man kommer i sidste time og siger, det ikke er harmonisk. Vi har set på det her i hvert fald i et år. Der er altså nogle børn på Dragør Skole og voksne i skolebestyrelsen, som glæder sig til den her udvidelse. Man kan ikke arkitektonisk ramme den helt samme stil, det i sin tid er bygget i. Men det er et fint forslag. Vi kommer til at vente lidt på det, men det er vigtigt, at det kan foregå i en sommerferie og ikke forstyrrer undervisningen,« sagde Trine Søe (C) til Liste T.