300 borgere deltog i årets sundhedsdag

K
Af Karen Dich
| | 0 min læsetid
300 borgere deltog i årets sundhedsdag
Foto: Torben Stender

Der var rigeligt at se på til kommunens sundhedsdag på Wiedergården den 30. september.

I år deltog – ud over personalet fra Dragørs sundhedsklinik, hjemmeplejen og Enggården – nemlig hele 25 stadeholdere, så deltagerne kunne blandt andet få tjekket synet, hilse på ældrerådet og smage på lækker protein-is.

Sundhedsdagen afholdes af aktivitetshusets Sundhed og Velvære-udvalget i samarbejde med kommunens sundhedspersonale

Oprindeligt er arrangements formål, at de ældre, der ikke har taget imod det kommunale tilbud om et hjemembesøg, alligevel kan få indsigt i kommunens tilbud.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Sundhedsdagen-7.jpg - Sundhedsdagen Wiedergården
Kommunens sundhedspersonale er en vigtig medspiller i sundhedsdagen. De kan hjælpe borgerne med at finde ud af, hvilke tilbud de har brug for. Foto: TorbenStender

Men for de frivillige på aktivitetscentret er sigtet meget bredere.

»Hele idéen med aktivitetshuset er, at vi skal forebygge fysiske og psykiske sygdomme hos ældre med træning, socialt samvær med mere. Og sundhedsdagen er en fantastisk mulighed for både at vise de ældre deres muligheder og markedsføre huset. For at gøre det mere spændende har vi udvidet med rundvisning i hele huset og givet mulighed for eksterne stadeholdere,« fortæller Thomas Vibroe Wærling.

Han er medlem af aktivitetshusets brugerråd, og det er tredje år i træk, at han er med til at arrangere sundhedsdagen.

»Jeg føler en forpligtelse som ressourcestærk ældre til at bruge min sparsomme fritid på dem, som ikke kan så meget,« siger han til Dragør Nyt.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Sundhedsdagen-6.jpg - Sundhedsdagen Wiedergården
Det er vigtigt at have greb om sin sundhed. Her testes grebstyrken. Foto: TorbenStender

Politiske taler og en tur på »tyren«

I år deltog 300 af Dragørs borgere og deres pårørende, og de fremmødte kunne møde intet mindre end 25 stadeholdere. Det fortæller Thomas Vibroe Wærling.

Dagen blev skudt i gang af borgmester Kenneth Gøtterup (C) og viceborgmester Nicolaj Bertel Riber (S).

Artiklen fortsætter efter billedet.

Sundhedsdagen-1.jpg - Sundhedsdagen Wiedergården
Både borgmesteren og viceborgmesteren bød velkommen på Wiedergården til årets sundhedsdag. Foto: TorbenStender

Og så var det ellers at give sig i kast med aktiviteter og smagsprøver. Optikerne udførte synsprøver, og Aabybro Mejeri uddelte smagsprøver på deres protein-is, der ifølge Thomas Vibroe Wærling »smager hammergodt og var vældig populære«.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Sundhedsdagen-4.jpg - Sundhedsdagen Wiedergården
Protein-isen fra Aabybro Mejeri udgør et alternativ til de energidrikke, som syge ofte tilbydes. De fleste af gæsterne fandt isen meget velsmagende. Foto: TorbenStender

Også kroppen blev udfordret. Således kunne man både få testet styrken i ens greb og prøve en tur på »tyren« i Wiedergårdens motionsrum; en maskine, der i lighed med rodeotyre, som man kender dem fra amerikanske film, bevæger sig rundt og dermed styrker balance og lændemuskulaturen.

Det er vigtigt i et aktivt ældreliv. Ikke mindst når man skal bøje sig ind over standende og smagsprøverne til sundhedsdagen.

Sundhedsdagen-14.jpg - Sundhedsdagen Wiedergården
De besøgende kunne blandt andet hilse på næstformanden i Dragørs ældreråd, Wiebke Zickert (mf). Der er valg til ældrerådet den 11. november. Foto: TorbenStender
Sundhedsdagen-13.jpg - Sundhedsdagen Wiedergården
Dragør Lydavis var også repræsenteret. Hver uge indlæser de frivillige Dragø rNyt, så blinde og svagseende også kan følge med i de lokale nyheder. Foto: TorbenStender

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER