En femårsplan for Dragørs Aktivitetshus, der skal sikre gennemsigtighed i økonomi og drift samt opdaterede vedtægter. Det er, hvad et stort flertal i kommunalbestyrelsen netop har godkendt at sætte i gang.
Liste T’s to medlemmer stemte dog imod analysen.
»Liste T ønsker en proces med reel lydhørhed og brugerinddragelse. Vi synes, vi har et velfungerende aktivitetshus. Så hvorfor lave om på det? Nu vil det politiske flertal have mere kontrol og ønsker en plan. Er målet at få mere politisk kontrol, eller er det reel brugerinddragelse? Processen minder mest af alt om en skin-proces. Man vil ikke have eksterne til at lave uvildig analyse. I stedet skal analysen og visionsplanen laves af en medarbejder i kommunen på tre måneder. Processen lægger ikke op til reel inddragelse af ældrerådet og brugerrådet,« sagde Peter Læssøe (T) blandt andet på mødet i kommunalbestyrelsen i slutningen af maj.
Sundt at kigge frem
Jan Madsen (C), som er formand for Ældre- og Sundhedsudvalget, tog dog til genmæle.
»Der har i (Dragørs Aktivitetshus, red.) været en sammenblanding af penge fra kommunen, vennerne og andre steder fra. Vi skal have et billede af, hvordan økonomien hænger sammen. Det mener jeg, vi kan klare selv, for vi må selv kunne finde tallene frem. Den anden del er visionsplanen. Det er vigtigt at se på, hvordan aktivitetshuset skal udvikle sig i fremtiden. Brugerrådet har også et ønske – sammen med forvaltningen – om at tage andre steder hen og få noget inspiration. Jeg synes, det er sundt at kigge frem og sætte en vision,« sagde han blandt andet.
At få afklaret, hvilke udgifter, der dækkes af den kommunale drift, hvilke der søges fondsmidler til, og hvilke der kan finansieres af Wiedergårdens Venner, skal danne baggrund for at tage stilling til normering og personalesammensætning i aktivitetshuset, lyder det i oplægget til analysen.
I samme oplæg er der også bestemt, at der i forvaltningen udpeges en projektleder for analysen, og at der derudover nedsættes en styregruppe og projektgruppe, hvor man vil inddrage repræsentanter for aktivitetshusets frivillige, brugerråd og ansatte.
En samlet plan for aktivitetshuset og de nye vedtægter skal ligge klar i slutningen af i år.
Handler ikke om politisk kontrol
Flere andre i byrådssalen mente, at Peter Læssøe skød politikerne helt forkerte motiver i skoene.
»Jeg forstår på ingen måde, hvad I siger, Liste T. Der bliver lagt nogle motiver frem, der ikke er hold i. Sagen lægger overhovedet ikke op til mere politisk kontrol,« lød det fra Nicolaj Bertel Riber (A), der lagde vægt på, at det er vigtigt og naturligt for Dragørs Aktivitetshus at udvikle sig og tegne nye visioner i takt med, at ældreområdet udvikler sig hastigt i disse år.
»Brugerinddragelse er netop central i processen. Der lægges op til workshops og følgegruppe,« pointerede Theis Guldbech (C), der heller ikke kunne forstå, hvorfor Liste T bad om et protokollat, hvor det fremgår, at de ønsker Dragørs Aktivitetshus som en selvejende institution – i stedet for at stille det som forslag.
»Jeg er nok bare ikke så optimistisk som I er, i forhold til hvad der kommer ud af det. Hvis man læser det meget nøje, er det ikke reel inddragelse, der lægges op til – blandt andet med de korte høringsfrister,« svarede Peter Læssøe.