Egentlig har der været færre myg i Danmark i år end så mange andre år. I hvert fald i det tørre forår. Men den våde juli har ændret billedet. Og et helt bestemt sted – nemlig her i Dragør – er antallet af myg nu eksploderet.
Det forklarer en af de ledende forskere bag overvågningen af myg i Danmark, René Bødker i en artikel i Politiken. Han er seniorforsker ved Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab ved Københavns Universitet, og her har de indfanget og testet myg de sidste 15 år for at finde ud af, om de indeholder virus, og hvordan virus spredes. Men det betyder altså også, at de ved en hel masse om, hvor der er myg i Danmark, og hvor mange, der er.
Blandt andet kan de fortælle, at de natten til den 10. august havde 880 myg i en enkelt havefælde i Dragør. Så hvis du har følt dig ekstra generet af myg de sidste uger på terrassen, på havnen eller på fodboldbanen, så er det ikke forkert. Der er mange flere myg i Dragør end i resten af landet p.t.
»Hvis man tager ud til Vestamager i aften, vil man opleve det som temmelig anstrengende, når solen går ned. Der er næsten 100 gange så mange stikmyg på Vestamager sammenlignet med andre steder,« siger René Bødker til Politiken.
Han forklarer, at det især er Amagers store områder med brakvand og flade, våde strandenge som i Dragør, der er perfekte for strandengsmyg. Her kan myggene lægge deres æg, og ti dage efter flyver der friske, unge myg afsted – klar til at sætte sig på din arm eller dit knæ, som du nok lufter frit her i sensommervarmen.
René Bødker kan berolige Dragør-borgerne med, at der ikke er noget farligt ved myggestikkene i Danmark (de myg, der har noget virus med sig, er oftest nogen, der går efter at stikke dyr, ikke mennesker). Og han understreger, at vi – trods alt – har meget færre myg i Danmark end i så mange andre lande.
Vil du gerne følge med i myggetallene, kan du gøre det på www.myggetal.dk. Og så er det ellers bare frem med den kløestillende creme.