
Ved udgangen af 2025 lukker DOT Billetter app, og brugerne henvises i stedet til to nye digitale løsninger: Rejsebillet og Rejsekort som app. Det oplyser Din Offentlige Transport (DOT), som står bag den nuværende billetapp, i en pressemeddelelse.
Den nye struktur skal give passagererne en ensartet digital oplevelse – uanset hvor i landet de rejser. Rejsebillet er allerede i brug i Jylland, på Fyn og Bornholm, og nu bliver løsningen også tilgængelig for passagerer på Sjælland.
Rejsekort som app, der blev lanceret sidste år, gør det muligt at checke ind og ud med et swipe på mobilen.
Ifølge Stine Sander, formand for DOT og direktør for kunder og kommunikation i Movia, er der allerede over en million brugere af Rejsekort som app.
»Med Rejsekort som app kan alle, der for eksempel er vant til at købe enkeltbilletter, blot checke ind og ud med et swipe på mobilen. Og hvis man er vant til at have sit pendlerkort i DOT Billetter app, skal man blot downloade appen Rejsebillet. Det er en landsdækkende billet-app, som allerede bruges i resten af Danmark,« siger hun.
Glidende overgang
DOT understreger, at overgangen sker gradvist. Første skridt er flytningen af ungdomskort, som fra onsdag den 11. juni ikke længere vil være synligt i DOT Billetter app, men i stedet findes i Rejsebillet. Har man et Ungdomskort, der gælder ud over denne dato, kan det fortsat benyttes i DOT Billetter app, indtil det udløber.
Lukningen af DOT Billetter app har ingen betydning for brugere af DSB-appen, der fortsat kan anvendes som hidtil.
DOT Billetter app blev lanceret i juni 2019 og har i det seneste år haft 1,3 millioner brugere.
Overblik over appskiftet
DOT Billetter app lukker ved udgangen af 2025.
Første ændring sker den 11. juni, hvor Ungdomskort flyttes til Rejsebillet.
Brugere henvises til enten Rejsekort som app eller Rejsebillet.
Overgangen sker gradvist og vejledes via DOT’s hjemmeside.
DSB’s app berøres ikke af ændringerne.