Alkoholkulturen blandt de unge i Dragør skal ændres – det har politikerne i Dragør Kommune haft fokus på siden 2023. Arbejdet med at lave en flerårig indsatsplan for alkohol- og nikotinforebyggelse er skudt i gang og skal løbe hen over efteråret 2025. I arbejdsgruppen sidder der både repræsentanter fra Center for Borger, Kultur og Social, Center for Børn, Skole og Familie samt Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering. Det har Børne-, Fritids- og Kulturudvalget netop fået en orientering om.
Til august vil udvalget også få en formel status på, hvordan det gik med at afholde en alkoholfri minifestival på 9.-klassernes sidste skoledag. Herefter skal der tages stilling til, hvordan man kan arbejde videre med at udvikle konceptet.
»Det er opløftende at se, at unges alkoholforbrug er faldende. Den flerårige plan, som vi nu arbejder med, skal sikre, at den udvikling fortsætter. Jeg ser frem til den kommende orientering om den alkoholfrie afslutningsfest,« siger Henrik Kjærsvold-Niclasen (V), formand for Børne-, Fritids- og Kulturudvalget.
Han understreger, at et enigt udvalg sender stor ros til UngDragørs afslutningsfest, der blev oplevet som et godt første skridt mod en alkoholfri skoleafslutning, som alle vil bakke op om.
Om politikerne kommer til at binde penge i halen på festen, så den kan udvides til næste år, kommer til at afhænge af de kommende budgetforhandlinger.