Beredskab advarer: Øresunds is bliver aldrig sikker

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Beredskab advarer: Øresunds is bliver aldrig sikker
Kønt er det – men man bør nøjes med at nyde havudsigten fra vandkanten, advarer operationschef fra Hovedstadens Beredskab. Foto: Maya Schuster

I det kolde vejr kan det være fristende at begive sig ud på isen i Øresund. Men man gør klogest i at nøjes med at nyde det tilfrosne vand fra stranden eller kajkanten.

Sådan lyder budskabet fra Peter Ørnbo, der er operationschef hos Hovedstadens Beredskab og områdeleder for stationerne i Dragør og Store Magleby.

»Havne, havneløb og åbent hav som Øresund er aldrig sikre at færdes på. Der sker så meget under overfladen, at man aldrig kan regne med isen,« siger Peter Ørnbo.

»Folk går ofte langt ud på isen, og vandet er meget koldt, når man kommer ned i det. Vi har udstyr og overfladereddere, der kan bevæge sig sikkert ud på isen, men det er komplicerede redningsoperationer,« siger han.

Hvis man falder i, skal man råbe om hjælp og hurtigst muligt prøve at komme op, lyder det gode råd fra operationschefen, der også giver et par råd til, hvad man skal gøre, hvis man ser andre falde i.

»Man skal ikke hoppe i vandet, men man skal straks ringe 1-1-2. Hvis man prøver at redde, skal det være med redningsudstyr,« siger han.




Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER