
Kim Dupont er stifter af Blåt Dragør og også partiets spidskandidat ved kommunalvalget til november. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen.
Alder: 63 år.
Uddannelse: Uddannet akademiøkonom og lærer.
Job: Underviser i virksomhedsøkonomi.
Familie: Gift og har tre børn og fire børnebørn.
Fritidsinteresser: Bruger sammen med sin kone tid på teater, biografture og kunstudstillinger. Følger desuden de to døtres sportslige succes inden for curling, ligesom han bruger meget tid med børnebørnene.
Politisk erfaring: Sad i kommunalbestyrelsen for Venstre fra 2018–2021. Stiftede Blåt Dragør i 2023.
Mærkesager
1. Flere frie muligheder for både borgerne og det lokale handelsliv. Der skal være tillid til, at både individ og virksomheder kan administrere mere frihed. Helt konkret ønsker vi at få lavet en vision for Dragør sammen, som sikrer en rød tråd og noget at stræbe efter, som vil højne kvaliteten alle steder – fra den gamle by og havnen til naturen omkring Dragør.
2. Opprioritering af to meget vigtige områder: børne- og ungeområdet samt kulturområdet. Skolerne skal ikke mere møde årlige besparelser, tværtimod skal der investeres massivt i dem. Alle børn og unge skal have nogen, der lytter – i daginstitutioner og i skoler, men også de lidt ældre unge skal ikke bare passe sig selv. Helt konkret vil vi arbejde for et ungehus. På kulturområdet skal vi have genåbnet biblioteket i Hollænderhallen som kulturelt mødested, og vi skal støtte en lokal biograf.
3. Seniorerne og personaler skal have ordentlige og værdige forhold på Wiedergården (Dragørs Aktivitetshus, red.), i hjemmeplejen og på Enggården. Blåt Dragør ser meget gerne, at der arbejdes på at etablere et friplejehjem, og at vores ældre får mange flere valgmuligheder for at leve det gode liv.
Hvad vil du arbejde for, når det gælder kystsikring?
»Vi ønsker at kombinere kystsikringen med et rekreativt område, så man faktisk få tilført mere, end man mister. Og vi skal ikke vente i evigheder med at komme i gang. Vi tror ikke på, at det ender med en statslig finansiering, og derfor handler det om at komme i gang med det lokale projekt så hurtigt som muligt. Og så må vi blive ved med at søge fonde og tilskud. Men vi kan ikke vente på, hvad staten dikterer.«
Ud fra hvilket perspektiv vil du forvalte kommunens økonomi?
»Vi vil føre en økonomisk ansvarlig politik, men på en måde, så man som borger føler, at man bor i en by, hvor der tilbydes den service, man kan forvente et sted, hvor det er så dyrt at bo: med gode skoler, god ældrepleje, et rigt foreningsliv og ingen huller i vejene. Vi bor ikke i en discountby. Derfor skal flere kommunale penge ud og arbejde. Min kommune skal ikke være en bank, hvor der bliver sparet op. Jeg forventer, at de penge, jeg betaler i skat, bliver brugt på borgernær velfærd.«
Hvordan mener du, at der skabes de bedst mulige forhold for både medarbejdere og borgere i hjemmeplejen og på Omsorgscenteret Enggården?
Der skal flere ressourcer til både Enggården og hjemmeplejen. Medarbejderne skal føle sig værdsat med ansvar og medbestemmelse. Vi skal arbejde meget mere med at tiltrække og fastholde vores personale. Derudover skal der mere kvalitet i visitationen, i dialogen og beslutningsprocesserne om de ældre, så vi ikke ender med grelle eksempler som robotstøvsugere, der giver dårligere rengøring, men som man selv skal betale for. Og så skal vi forholde os til Wiedergårdens vækst og sikre kvalitet og ordentlige vilkår for lederen og medarbejderne.
Hvordan vil du sikre, at kommunen har de bedste tilbud til folkeskoleelever både på specialområdet og det almene område?
»Dragør-modellen er ikke et pædagogisk projekt, men en spareøvelse. Vi er nødt til at starte forfra og forholde os til, hvordan vi kan hjælpe både dem, der har særlige behov og udfordringer, og så alle de andre. At vi har flere, som har brug for specialundervisning, må ikke gå ud over almenområdet. Jeg har ikke før tænkt, at der var et behov for privatskoler i Dragør, men den tanke kan jeg godt få nu.«
Hvordan vil du prioritere i forhold til daginstitutioner og dagpleje?
»Vi går ind for forældrenes frie ret til at vælge det tilbud, der passer bedst til netop deres barn. Uanset om det er offentlig eller privat dagpleje – eller offentlig eller privat institution. Det vigtigste er valgfriheden, og at kvaliteten altid sikres til børnenes bedste.«
Hvad vil du arbejde for, når det kommer til boligudbuddet og boligudviklingen i Dragør?
»Der mangler steder at bo for seniorer. Der mangler også boliger til unge, men de vil altså hellere bo på Sankt Hans Torv end på Badstuevælen, og det er ok. Men de ældre har ikke lyst til at flytte væk, når de ikke længere kan overskue hus og have. Så vi skal i gang. Vi tror på, at man må se på et mindre seniorbofællesskab, fordi vi har så få steder at bygge. Måske kunne der være plads til 16 boliger på Engvejsarealet uden at ødelægge mulighederne for de andre ting, der ligger der.«
Hvordan vil du sikre, at der også om ti år er liv i forretningslivet og iværksætteriet i Dragør?
»Hvis vi vil beholde et levende og dynamisk centrum, skal vi have større forståelse for de erhvervsdrivendes behov, ellers ender vi som Frilandsmuseet. Vi må have en dialog med de forretningsdrivende – hvad bringer os fremad? Kort sagt: Jeg ønsker mere liberale vilkår, og at vi har tillid til, at de lokale erhvervsdrivende også kun vil det, der er bedst for Dragør.«
Hvad vil du konkret gøre for at sikre et godt ungdomsliv?
»De unge, der er gået ud af folkeskolen og er i gang med at løsrive sig fra forældrene, skal også have positive muligheder og udfordringer og nogen, der lytter. Så vi kunne tænke os et ungehus – ikke bare til fest og ballade, men et sted, hvor man hænger ud, laver lektier, mødes med venner, har mulighed for at arbejde i værksteder og lære noget nyt på en sjov og uformel måde. Et sted, hvor der er en voksen til stede. Vi ønsker også mindre samlingssteder som badeplatforme, hvor man lovligt må hoppe i vandet og hygge sig.«
Hvad vil du konkret gøre for at sikre et bredt kulturliv?
»Biblioteket skal genåbnes i Hollænderhallen. Vi skal skabe et kulturelt mødested med teater, foredrag og aktiviteter for alle aldre. Derudover bør kommunen generelt bruge flere penge på at støtte de kulturelle aktiviteter, som borgerne sætter i gang. Som Dragør Kulturnat, som aktiviteter i spejderforeningen og boldklubben og initiativer til blomsterkrukker eller kunst i det offentlige rum. Alle, der gør en indsats, skal føle sig set.«
Hvad vil du konkret gøre for at understøtte et levende fritidsliv?
»Jeg synes, at det ville være en fin idé, hvis kommunen kunne stå i spidsen for, at alle foreninger fik samlet deres tilbud i et katalog op til for eksempel sommerferien. Så alle borgere fik et fint overblik og ny inspiration: Det kan du prøve i sommerferien. Man skal derudover bede de frivillige om at komme med input: Hvad skal der sættes penge af til, hvis I skal føler, at I får opbakning til jeres arbejde?«
Hvem er de mest sårbare borgere i Dragør? Og hvad vil du gøre for dem?
»Det at sætte en bestemt gruppe i boks som sårbar duer ikke. Men der er da mennesker, vi skal være mere obs på. Alt fra børn i daginstitutioner til unge og ældre kan være ensomme. Alt kan se pænt og ordentligt ud, men man kan sagtens være utrolig ensom alligevel. Vi skal alle være socialt ansvarlige samfundsborgere – her er det nemlig vigtigt, at civilsamfundet træder i karakter, så man lige spørger til naboen, siger hej en ekstra gang og følger op på hinanden. Desuden er det centralt, at kommunen altid følger lovgivningen over for de mest udsatte – dette er desværre ikke altid sket.«
Hvordan mener du, at kommune, borgere og virksomheder kan gøre en forskel for klimaet og sikre naturen i kommunen?
»I forhold til klimaet tror jeg, at man skal se andre steder hen end Dragør. Men vi skal have en holdning til at forbedre vores lokale miljø, for det har samtidig en positiv klimaeffekt. Så vi skal ikke udrydde alle vores grønne arealer. Vi skal satse på opladningsmuligheder til elbiler og elcykler, og vi skal gøre det attraktivt for borgerne at træffe de miljømæssigt rigtige valg – blandt andet i forhold til recycling og upcycling.«
Spidskandidatrunden
I Dragør Nyt vil vi gerne levere så meget faktuel input til valgkampen hen mod kommunalvalget 2025 som muligt. Nu har vi sat spidskandidatrunden i gang, så du i dag og i de næste mange uger kan møde spidskandidaterne for de 11 partier, der p.t. stiller op og håber på at blive en del af Dragørs kommunalbestyrelse: Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, liste T, Moderaterne, Sydamagerlisten, SF, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Blåt Dragør og Anne Grønlund-listen.
Her kan du blive klogere på spidskandidaternes mærkesager, og hvad de helt konkret har tænkt sig at arbejde for inden for 12 forskellige områder. Det gælder blandt andet skoleområdet, ældreområdet, ungdoms- og fritidsliv, kystsikringen og økonomien generelt.
Senere kommer vi til kandidatrunden, hvor du kan få et indtryk af de mange andre engagerede kandidater, der stiller op for de forskellige partier.