Borgmester: Ærgerligt, men nødvendigt med fjernvarmestop

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Borgmester: Ærgerligt, men nødvendigt med fjernvarmestop
Borgmester, Kenneth Gøtterup (til venstre), og administrerende direktør i Dragør Fjernvarme, Raymond Skaarup, underskriver aftalen. Foto: Dragør Kommune.

»Jeg har sagt det før. Det her har været et hækkeløb, hvor forhindringerne hele tiden bliver flyttet. Det er nok det, der beskriver det bedst.«

Sådan lyder det fra borgmester Kenneth Gøtterup (C), efter at han og kollegaerne i kommunalbestyrelsen mandag den 23. juni kastede fjernvarmehåndklædet i ringen. Det gjorde de med en pressemeddelelse, der forklarer, at på grund af manglende tilslutning og for stor usikkerhed om økonomien i fjernvarmeprojektet så anbefaler Økonomiudvalget og Klima-, By- og Erhvervsudvalget nu, at kommunalbestyrelsen på torsdag formelt lukker ned for udrulning af fjernvarme i Dragør.

»En ting er de manglende tilmeldinger – at vi kun er oppe på 35 procents tilslutning til fjernvarme, det respekterer vi. For det er hver enkelt borgers beslutning. Noget andet er, at når et nyt revisionsnotat rejser så store tvivl om økonomien i projektet, så er det eneste ansvarlige at stoppe det. Vi har hele tiden sagt, at kommunens økonomi går forud for alt andet,« lyder det fra borgmesteren.

Borgmester: Gudskelov for kvalitetstjek

Kenneth Gøtterup forklarer, at han ellers mener, at projektet er forløbet, som det skulle, og at det ikke kunne være blevet gjort hurtigere. Faktisk mener han, at Dragør Kommune er et pragteksemplar på, hvordan man kvikt og hurtigt kunne løse den bundne opgave, som Folketinget gav dem i klimaplanen fra 2022 med at udrulle fjernvarme i de områder, hvor det var muligt.

»Først lavede vi en varmeplan, og så fik vi jo et projektforslag i 2023, som var godkendt af både CTR og Tårnby Forsyning, og har arbejdet videre med det. Og så kommer Tårnby Forsyning lidt sent med en bekymring for økonomien, som vi reagerer på med det samme ved at sætte gang i et ekstra kvalitetstjek af økonomien. Og gudskelov for det. Havde vi siddet den bekymring overhørig, havde vi stået i en endnu værre situation,« siger borgmesteren.

PwC’s undersøgelse peger på, at en af grundene til, at økonomien i det oprindelige projektforslag ikke længere hænger sammen, er, at anlægsudgifterne er blevet højere. Markedet har simpelthen ændret sig.

Meldingerne fra både Dragør Kommune og Dragør Fjernvarme har ellers hele tiden været, at der var lagt en 100 procents margen oven i anlægsudgifterne. Hvordan hænger det sammen?

»Selv med 100 procents margin ser anlægsudgifterne ud til at blive dyrere. Sådan ser det formentlig også ud flere andre steder i landet. Og det siger noget om, hvor svær en opgave det her er for kommunerne. Landspolitisk er vi bare blevet mødt med uld i mund undervejs i projektet, så jeg tænker, at de også er nødt til at forholde sig til det her,« lyder det fra Kenneth Gøtterup.

Hvad har det kostet? Og hvad nu?

Der sidder nok mange og spørger sig selv om, hvor mange penge der er blevet brugt på et projekt, som nu ikke bliver til noget. Hvad vil du sige til dem?

»Der er brugt godt 14 millioner kroner, fra det hele startede i 2022 og til nu. Det er med alt det forberedende arbejde, eksterne konsulenter og advokater til projektforslaget, at selskabet Dragør Fjernvarme skulle stiftes, kampagnedelen og så videre. Vi har forsøgt at være så omkostningsbevidste som muligt, men det løber jo op. Så det er en meget ærgerlig, men nødvendig beslutning, vi har truffet nu,« siger Kenneth Gøtterup.

Hvad skal alle dem, der trods alt har meldt sig til fjernvarme, nu gøre? Og hvad gør man for eksempel i den gamle by, hvor man – som det er nu – ikke kan få varmepumpe?

»Det bliver en svær opgave for Dragør, når gassen udfases til boligopvarmning. Vi har jo allerede lavet en varmeplan, der viser, hvilke alternative varmekilder der er til rådighed. Administrationen skal nu revidere den og komme med et oplæg i efteråret med særligt fokus på, hvordan borgerne skal rådgives, nu hvor fjernvarmen ikke bliver udrullet. Jeg er ikke så bekymret for parcelhusene, for de har flere muligheder for at få en anden varmekilde end gas. Men når det kommer til boligblokkene og den gamle by, er det en svær opgave. Det er for tidligt at sige endnu, hvad der her kan være løsningen,« siger borgmesteren.

Sådan siger de andre kommunalpolitikere om fjernvarmestop:

Samtlige partier i kommunalbestyrelsen står bag beslutningen om at stoppe udrulningen af fjernvarme i Dragør. Her er, hvad de forskellige udtaler i en fælles pressemeddelelse:

Nicolaj Bertel Riber, Socialdemokratiet (A):

»Det er en sørgelig, men nødvendig beslutning at lukke Dragørs fjernvarmeprojekt ned. Økonomien holder ikke, og interessen blandt borgerne er langt fra tilstrækkelig. Det får store konsekvenser for de borgere, der havde tilsluttet sig, for kommunens klimaplan og for varmeforsyningen, som nu ikke kan blive kollektiv, men må baseres på individuelle løsninger. Det kan ikke begrædes nok. Det bliver svært for mange, særligt i tætbebyggede områder, og der venter svære drøftelser i boligselskaber, ejerforeninger og den gamle by. Vi må se på, hvordan kommunen kan understøtte disse. Fremtiden vil bringe forandringer, der også vil påvirke vores varmeforsyning, for eksempel EU’s udmelding om udfasning af russisk gas. Måske får fjernvarme en ny mulighed?« 

Henrik C. Løwenheim Kjærsvold-Niclasen, Venstre (V):

»Venstre har hele vejen igennem bakket op om fjernvarme som den bedste løsning for Dragør – ikke mindst af hensyn til forsyningssikkerhed og stabile varmeomkostninger for vores borgere. Det er derfor en meget beklagelig beslutning, at projektet nu må standses. Vi respekterer, at tilslutningen har været for lav, men vi er samtidig stærkt kritiske over for direktionen i Tårnby Forsynings manglende åbenhed og rettidige varsling om problemer med økonomien i projektet. Nu handler det om at komme videre og finde løsninger, der kan sikre borgerne i Dragør en tryg og robust varmeforsyning fremover.«

Peter Læssøe, Tværpolitisk Forening (T):

»Liste T er først og fremmest ærgerlige over, at fjernvarme ikke bliver til noget på kort sigt i Dragør Kommune. Projektet har skullet gennemføres i stor hast, og undervejs har de økonomiske forudsætninger ændret sig, hvilket både har udfordret projektet samt skabt usikkerhed hos borgerne. En samlet kommunalbestyrelse bør hurtigt analysere og vurdere, hvordan vi kommer videre herfra. Vi skal finde en alternativ økonomisk og miljømæssig bæredygtig løsning for de store boligforeninger, virksomheder, den gamle by og kommunens bygninger.«

Flemming Blønd, Sydamagerlisten (L):

»Det er beklageligt for dem, der ønskede fjernvarme. Og det er ærgerligt, at vi har ofret så mange millioner og kræfter på at få udrullet fjernvarme. De penge og de kræfter ville vi hellere have brugt på velfærd for borgerne, men forudsætningerne og timingen i projektet har været helt håbløse. Samtidig er det blevet klart for borgerne, at den måde, vi i dag producerer fjernvarme på, er skadeligt for både klimaet og de mange skove, der skal levere træer til forbrændingen. Vi er samtidig glade for, at vi ikke får gravet den halve by op, og at de mange borgere i Dragør, der er afhængige af gassen, nu kan fortsætte med 100 procent klimavenlig biogas allerede fra 2029. Og mon ikke, at vi om for eksempel ti år vil se, at den teknologiske udvikling vil betyde nye, grønnere og billigere opvarmningsformer?«

Lisbeth Dam Larsen, Moderaterne (M):
»Moderaterne i Dragør finder det ærgerligt for både klimaet og borgernes fremtidige varmeudgift, at der ikke er nok tilslutning til udrulning af fjernvarme i vores kommune. Men vi tager resultatet til efterretning. Dragør havde denne ene mulighed for at få lagt fjernvarmerørene fra Tårnby Forsyning, så også vores borgere kunne kobles på. Afdækning af eventuelle muligheder for at finde en vej til bedring af de økonomiske udfordringer, der nu også har vist sig i forhold til rentestigning og forhøjelse af tilslutningsafgift med videre, giver ingen mening, når tilslutningen er så lav, som den har vist sig at blive.« 

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER