»OK-Fonden har stor erfaring med at drive plejehjem. De laver ikke andet. Så jeg synes, det er den helt rigtige beslutning, at vi nu bemyndiger forvaltningen til at sætte sig ned med dem. Gennemgå økonomien, driften, plejen. Og så skal vi se, om vi kan blive enige om en kontrakt om driften. Vores udgangspunkt er, at det ikke skal komme til at koste os flere penge, men heller ikke mindre,« lyder det fra borgmester Kenneth Gøtterup (C).
Han er meget glad for at kunne fremlægge et forståelsespapir, som Venstre, SF og Konservative er blevet enige om. Det vil igangsætte det formelle arbejde med at gøre Enggården til en selvejende institution og tegne en driftsoverenskomst med OK-Fonden om fremover at stå for driften af plejehjemmet, der ellers har været kommunalt, siden det åbnede i 1966.
Kenneth Gøtterup forventer, at der ligger et forslag til driftsaftale klar hen over sommerferien, som kan komme til godkendelse i kommunalbestyrelsen i august eller september. Således vil OK-Fonden formentlig kunne begynde at drive Enggården inden udgangen af 2026.
Alle skal inddrages
At driften af Enggården ikke skal i udbud, skyldes det forhold, at OK-Fonden er en nonprofit organisation, som Dragør Kommune kan vælge som samarbejdspartner. Kenneth Gøtterup forklarer, at de er valgt, fordi han og de andre politikere bag aftalen mener, det er en stor og anerkendt organisation med et stærkt værdigrundlag.
Og han understreger, at både ledelse og medarbejdere på Enggården – og i øvrigt også pårørenderåd og ældreråd – vil blive involveret i processen.
»Direktionen på rådhuset har orienteret ledelsen på Enggården om vores beslutning, og i de kommende dage bliver alle medarbejdere også orienteret. Der er lagt op til flere informationsmøder og fuld transparens i hele processen i den virksomhedsoverdragelse, som det jo er,« forklarer Kenneth Gøtterup.