Hvor er det beskæmmende at læse Dragørs borgmesters udgydelser omkring Enggården. Selvom det er pakket godt ind i politisk vrøvl, så rettes kritikken tydeligt mod ledelsen af Enggården samt de ansatte. Forvaltningen samt den ansvarlige for området bliver også pænt kritiseret. Det er simpelthen en hån mod de ansatte og ledelsen af Enggården.
Borgmesteren remser i sin Facebook-redegørelse kort op for det historiske forløb og undlader behændigt at referere til SSA-møder, hvor status og fremdrift for den igangsatte plan for Enggården fremgår. Til Dragør Nyts læsere kan det oplyses, at der i disse ikke på noget tidspunkt er nævnt noget om for langsom hastighed, men at der var et par områder fra fase 1, der skulle videreføres til fase 2.
Den interesserede læser kan med fordel læse SSA-referatet af 10. juni. I dette nævnes, at »arbejdet med bølge 1 på Enggården forløber overordnet som planlagt, enkelte indsatser er blevet justeret, fremrykket eller udskudt …«
I SSA-referatet af 9. september gives kort status om, at »implementering af bølge 1 følger fortsat som planlagt«, »indsatsen vedrørende bedre dokumentation i driften samt rekruttering af flere faste medarbejdere har vist sig mere udfordrende end oprindeligt forventet« – enkelte indsatser (arbejdsmiljøindsatsen) fra bølge 1 blev udskudt til bølge 2, da den således kan følge kommunens APV, der gennemføres i hele Dragør Kommune i efteråret. Herudover anføres det endvidere, at bølge 2 også omfatter indsatser som Enggården ved opstarten af bølge 1 erfarede var mere komplekse end forventet (CURA, journalføring og webbaseret planlægning), og som Enggården er i gang med at implementere.
Så hvor og hvorfor kommer denne pludselige vildfarelse fra borgmesteren?
Ja, det må borgmesteren jo vide. Det kan da ikke være rigtigt, at man sætter et eksternt firma til at undersøge Enggården, hvor der udarbejdes en langsigtet handlingsplan, som borgmesteren efterfølgende ikke finder har den fornødne hastighed. Som borgmester er det vigtigt at holde hovedet koldt og styre efter den kurs og tidsplan, der er udstukket.
Hvis borgmesteren i sin daglige tur rundt i Dragør får henvendelser/meldinger fra pårørende, så må borgmesteren venligt bede dem om at udarbejde en klage, således at der er et grundlag at arbejde videre på. Det er sådan, man arbejder i en professionel organisation! Alt andet er amatøragtigt og vidner om manglende kendskab til, hvorledes man driver en større organisation.
Udviklingsplanen består af sammenlagt 17 tiltag, som forventes fuldt implementeret over en 3–4 årig periode:
»Udviklingsplanen er opdelt i tre prioriterede faser kaldet bølge ét, to og tre. »Analysen af Enggården« anbefaler, at bølge ét igangsættes i første halvdel af 2025, bølge to i anden halvdel og tredje bølge i 2026.«
Hvad er det helt konkret, borgmesterens bekymring går på? Hvem er det, der ikke leverer varen? Hvilke mål er det – efter borgmesterens opfattelse – der ikke er nået? På hvilke områder er der ikke tilstrækkelig hastighed? Hvilke kompetencer mangler?
Har borgmesteren med i sine overvejelser, at Enggården er en stor kompleks arbejdsplads, med mange kulturer og baggrunde, hvor man ikke fra den ene dag til den anden kan indføre dette og hint eller umiddelbart ændre på rutiner, der har sneget sig ind over længere tid?
Blot til almindelig info, så er dele af planen gennemført i en periode med sommerferie. Det har vel en betydning for hastigheden.
Hvis forvaltningen ikke har kompetencer til at tilse området, så må der ske en vurdering af forvaltningen og den enkelte medarbejder. På baggrund af denne vurdering kan der overvejes organisatoriske tilpasninger og efteruddannelse af personalet, hvor dette er muligt. I værste fald kan det medføre afskedigelser.
Man sidder klart tilbage med opfattelsen af, at borgmesterens erhvervserfaring må udspringe af ansættelse i en bolsjebutik i provinsen, hvor dagens højdepunkt var den indlagte frokostpause, og hvor ændringer kunne implementeres med kort varsel og øjeblikkeligt, idet det som oftest bestod i at omplacere bolsjedåserne.
Kære borgmester. Lad nu udviklingsplanen blive gennemført uden unødvendig og utidig indblanding fra din eller andres side. Det er på tide at respektere den solide indsats, der ydes på Enggården for at rette den skude op og give de ældre den gode behandling, de fortjener. Det ville klæde borgmesteren at støtte op om planen og de mange gode initiativer, der er og skal gennemføres.