Først og fremmest en stor tak til Venstre, Det Konservative Folkeparti, Moderaterne og Sydamagerlisten for gode og konstruktive forhandlinger.
Dragørs økonomi er et godt sted. Pengene passer, og det betyder, at vi kan investere i og udvikle vores lokale velfærdssamfund. Det er helt centralt for Socialdemokratiet.
Budgetforliget indeholder mange ting, men grundlæggende løfter vi velfærden med mange millioner kroner. I 2026 budgetterer vi med 845 millioner kroner – det er 47 millioner kroner mere end i 2025, og vi bruger krone til krone det, vi må på velfærd og anlæg. Det er vigtigt for Socialdemokratiet.
Det, vi i Socialdemokratiet særligt gerne vil fremhæve, er, at vi giver et varigt løft til både børne- og ældreområdet. Et løft, der skal understøtte de mange ting, som allerede er i gang på begge områder.
For eksempel implementeringen af ældreloven og udviklingsplanen på Enggården samt de mange tiltag, der er i gang på børne- og ungeområdet, som skal styrke trivsel og fællesskab. Derudover er vi særligt glade for, at vi afsøger muligheden for samarbejde med headspace som supplement til vores lokale psykologordning.
Vi styrker også hverdagen på vores velfærds- og driftsområder. Med fuld sygedagpengerefusion giver vi arbejdspladserne bedre mulighed for at indkalde vikarer ved sygdom. Det vil kunne mærkes – både hos medarbejderne, der får bedre arbejdsvilkår, og hos borgerne, som møder en mere stabil og tryg service. Dette har været et stort ønske fra medarbejderne, som vi heldigvis har kunnet fremme.
Samlet set er der tale om et løft, der vil kunne mærkes i hverdagen, og som kan ses i sammenhæng med mange af de gode ting, der også indgår i regeringens finanslovsudspil. For eksempel flere voksne til vores børn i daginstitutionerne og billigere mad til de af vores ældre, som modtager den kommunale madservice fra Enggårdens køkken.
På det kulturelle område har vi prioriteret at kunne udvide Mesterskabspriserne. Det kommer på baggrund af et forslag fra Socialdemokratiet om, at uddeling af Mesterskabsprisen ikke kun sker til sportslige præstationer, men til alle former for verdensmesterskaber, europamesterskaber og danmarksmesterskaber. Dette kunne for eksempel være SKILLS. Vi ønsker at hylde alle Dragør-borgere, der har gjort noget helt særligt, og det var der heldigvis fuld opbakning til.
Vi får forhåbentlig også snart en biograf igen. Det er vi glade for. Det vil virkelig betyde noget for byen og ikke mindst bybilledet. Derfor har vi afsat midler til et driftstilskud, som kommunen jo også tidligere har givet.
Dertil kommer, at vi afsætter penge til renovering af vores to historiske milepæle.
Vi investerer også i vores lokale velfærdsbygninger: med faglokaler og baderum på skolerne, et demensvenligt toilet på Enggården, og vi lægger sporene til muligheden for at opgradere daginstitutionernes køkkenfaciliteter.
Med venlig hilsen
Nicolaj Bertel Riber, viceborgmester
Ole H. Hansen, medlem af kommunalbestyrelsen
Peter Bjørn, formand for den socialdemokratiske partiforening