Dronningelunden, Hollænderrejsningen, Genbrugslunden, Øresundsskoven …
Forslagene var mange – præcis 45 – til nye navne til de kommende skove ved Fælledvej bag genbrugsstationen og på Rytterager, da resultatet af en borgerhøring blev gjort op.
Nu har politikerne i By-, Miljø- og Klimaudvalget lagt sig fast på de navne, der fremover vil optræde på landkortet. Skoven ved Rytterager skal hedde Hollænderlunden, mens den på Fælledvej skal hedde Bachersmindelunden.
Lund, skov og stavning
Selv om de kommende beplantninger er blevet til som et led i et initiativ ved navn bynære skove, som Naturstyrelsen står for, har Dragørs forvaltning kigget dybt i ordbøgerne og er kommet frem til, at lund er den rigtige betegnelse.
»De indkomne forslag har … givet anledning til at skelne mellem betydningen af ordet skov og lund, hvor skov henviser til et større sammenhængende område med træer, mens lund henviser til en lille skov eller mindre træbevoksning,« hedder det i forvaltningens indstilling.
Politikerne i udvalget var enige om Hollænderlunden, mens Venstres enlige medlem Thomas Olsen stemte imod navnet Bachersmindelunden.
»Venstre ønskede navnet Fælledlunden, på grund af at Fælledvej forbinder Søvang og Store Magleby. Bachersmindevej adskiller. I øvrigt var der tvivl om stavemåden,« hedder det fra Thomas Olsen.
Der er da også en mindre lokalhistorisk diskussion om stavningen af Bachersminde. For eksempel hedder den tidligere ferielejr, der nu huser ukrainske flygtninge, Baggersminde.
Valget stopper træerne
Nicolaj Bertel Riber, der er socialdemokrat og formand for udvalget, er glad for, at de stadig ikkeeksisterende skove nu har fået et navn.
»Det er supergodt at få skabt mere natur, og det er fedt, at der er så mange, der har bidraget med forslag til navne,« siger han.
Præcis hvornår, der kommer træer i skovene, er ukendt. Egentlig skulle skovplantningen på Fælledvej have fundet sted i efteråret, men den blev aflyst, da Jeppe Bruus, der er minister for grøn trepart, aflyste sit besøg til indvielsen.
I stedet var der aftalt en ny markering lørdag den 21. marts – men så blev der udskrevet valg, og dermed blev den også aflyst. Bedste bud fra Dragør Kommune på, hvornår skovene får deres første træer, er, at det bliver i april.