De Konservative vil have mere fastelavn

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
De Konservative vil have mere fastelavn
… og kys. Foto: TorbenStender.

Ung som gammel i Dragør Kommune skal være med til at fejre fastelavn i Dragør – ikke mindst på kommunens egne arbejdspladser som rådhus, skoler, institutioner og plejehjem. Her opfordres alle til at skabe deres egne fastelavnstraditioner og i øvrigt bakke op om de to fastelavnsforeningers store arbejde.

Det mener man i Det Konservative Folkeparti, der med borgmester Kenneth Gøtterup (C) har fået stillet et forslag på Børne-, Fritids- og Kulturudvalgets møde, som blev enstemmigt godkendt. Udvalget tilføjede dog, at fastelavnsforeningerne og borgerne – både børn, unge og gamle – skal inddrages i arbejdet.

Konkret skal kommunen nu drøfte med Museum Amager, Store Magleby Kirke og fastelavnsforeningerne, hvordan fastelavnsmandag kan festliggøres yderligere – og hvordan man på de kommunale arbejdspladser konkret kan markere historien om hollænderne og fastelavn mere.

Kulturhistorien skal i fokus

Men hvorfor er der behov for mere fokus på fastelavn i en by, der i forvejen er tæt forbundet med stolte fastelavnstraditioner?

»Der er fuld gang i fastelavnsridningen, og vi har to superdygtige og engagerede fastelavnsforeninger, hvilket vi er dybt taknemlige for. Men vi synes, at Dragørs kommunale arbejdspladser kunne støtte mere op om fastelavn, og at vi faktisk har en forpligtigelse til at gå forrest. For fastelavn er en vigtig del af Dragørs kulturhistorie, og vi mener, at både nye generationer – børnene – og tilflyttere og nye medarbejdere i kommunen skal fortælles og forstå, hvorfor det er en vigtig del af Dragør – at vi bærer en historie med os og hylder vores traditioner,« forklarer Kenneth Gøtterup.

Borgmesteren giver som eksempel, at han selv var med til at starte en tradition på rådhuset, hvor alle medarbejdere samles fastelavnsmandag for at spise fastelavnsboller, drikke punch og hylde fastelavnsrytterne. Han håber, at alle kommunale arbejdspladser, der ikke allerede har faste traditioner den dag, vil skabe nogen.

Brug for at holde fast i rødderne

Borgmesteren lægger ikke skjul på, at han håber, at et øget fokus på fastelavnsfejringen kun er første skridt på vejen mod generelt at zoome mere ind på kulturarv og traditioner i Dragør.

»Vi står i en international situation, hvor verden er usikker. I de tider skal vi prøve at holde fast i vores rødder. Vi skal støtte op om foreninger, så historien ikke bliver glemt eller taget for givet. Faktisk mener jeg, at det burde være obligatorisk, at alle nye medarbejdere i kommunen introduceres til kulturhistorien i Dragør på introdage. Der er vi ikke endnu. Men vi kommer til at komme med flere forslag til, hvordan man kan øge fokus på kulturhistorie og traditioner,« siger han.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER