I haven i Store Magleby er der dækket op med chips, jordbær og hjemmelavet rabarbersaft. Deltagerne til den radikale grundlovsfest kommer dumpende i god tid. Folk kigger mod himlen og ned i telefonens vejrapp.
Det er Else Lykke Madsen, der lægger hus – eller nærmere gård – til. Det gør hun ofte, for her er god plads, og kommuneforeningen håber på mange gæster. Ud over at være dagens værtinde er hun også spidskandidat og næstformand for Radikale Venstre i Tårnby og Dragør.
»Der er en ekstra attraktion i år: et tre uger gammelt føl,« siger Else Lykke Madsen og peger på marken langs med haven.
Artiklen fortsætter efter billedet.

Den ældste, længste og dybeste krise
Naturen fylder også for dagens yngste taler, Emil Moselund. Han er forperson for Radikale Venstres gruppe på Københavns Rådhus og folketingskandidat i Tårnby-Dragør.
»Jeg skal tale om klimaet i dag. Den ældste, længste og dybeste krise,« fortæller han til Dragør Nyt.
Artiklen fortsætter efter billedet.

For mens vi vader i kriser i denne tide, så er det vigtigere end nogensinde, at vi ikke impulsivt fortaber os i de forkerte, lyder folketingskandidatens analyse.
»Klimakrisen – og de tilknyttede kriser for energi og biodiversitet – er længere i deres sigte og kommer til at skabe langt dybere forandringer i vores samfund. Særligt for de kommende generationer, og det understreger, at der er et ansvar mellem generationerne,« siger Emil Moselund.
Ud over den lokale folketingskandidat kan publikum nyde taler af folketingsmedlem Samira Nawa og Ingelise Andersen, der er kommunalbestyrelsesmedlem i Tårnby.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Solskin i den grønne lund
Ti minutter før arrangementet skal begynde, bryder solen gennem skyerne. Vi åndet lettet op.
Som den første tager Bjørn Bjerrehøj, kommuneformand for de radikale i Tårnby og Dragør Kommuner, mikrofonen for at byde velkommen.
Artiklen fortsætter efter billedet.

Han udtrykker begejstring og taknemmelighed over, at vi selv med et nært forestående kommunalvalg og en verden i brand kan mødes i Else Lykke Madsens smukke have og fejre grundlovsdag.
Og med lungerne fulde af endnu lettede åndedrag sætter arrangementet for alvor i gang med en fællessang.
Artiklen fortsætter efter billedet.

Først synges »Velkommen i den grønne lund«, og der er næppe en sang, somer passer bedre til omgivelserne.
Og så får værtinden ordet sammen med Ingelise Andersen, mens solen daler blidt over blodbøgen og den gule gård.

