
Den syngende murer. Sig navnet til de mest passionerede gæster på Dragør Marked, så er der en god chance for, at de begynder at småcroone for sig selv. Måske Elvis, måske Tom Jones, måske noget Bee Gees – det er i hvert fald nogle af de kunstnere, der lægger sange til Den syngende murers repertoire.
Gennem 12 år har Toni Bergenhammer stået på scenen under det navn. Det gør han også i år – men koncerten lørdag klokken 15 er noget ganske særligt. Det bliver nemlig hans sidste på Dragør Marked.
Han forventer også, at 2025 bliver hans sidste år som aktiv sanger. Det kommer oven på nogle helbredsmæssigt dramatiske år.
»Jeg fik cancer i halsen i 2021. Det tog et helt år med stråler og kemo, og jeg tabte 20 kilo. Året efter fik jeg en blodprop i hjernen,« siger han og konstaterer tørt, at det »var fandme ikke i orden«.
Fest og farver
Blodproppen har givet eftervirkninger i form af hovedpiner, der dog er i bedring. Men det har fået ham til at overveje karrieren.
»Jeg vil hellere stoppe, før jeg bliver for gammel og måske pludselig står og glemmer teksterne. Det er bedre at stoppe, mens det stadig går fint,« siger han.
»Jeg har tænkt mig at spille koncerter året ud, men så er det nok også slut.«
Dragør Marked har en særlig plads i Toni Bergenhammers hjerte. Ikke blot fordi han har kolonihave på Bachersmindevej, men også fordi hans kærlighed til markedsscenerne blev tændt på Dragør Markeds forgænger, UIlerup Heste- og Kræmmermarked. Det besøgte han ofte i sine yngre år.
»Jeg har altid været til fest og farver,« siger han og nævner Bamses koncerter i Ullerup som et eksempel.
»Så jeg tænkte, at det skulle jeg også prøve.«
X Factor gav mod
Vejen ind var en medvirken i X Factor i 2012. Han kom ikke med i de endelige shows, men nåede til bootcamp og fik ifølge eget udsagn ros af de tre dommere. Selvom det ikke affødte tv-optrædener, satte det alligevel gang i ambitionerne – og siden har han optrådt ved siden af murererhvervet.
»Jeg tænkte, at jeg skulle prøve, så jeg skrev til Preben og Sonja, der havde Dragør Marked dengang. Så fik jeg lov til at prøve det af,« siger han.
Repertoiret er på omkring 50 sange. Nogle skal synges hver gang, andre kan han vælge til og fra.
»Man kan godt blive lidt trætte af dem, når man står og øver. Men når jeg er ude, er det rigtig fint. Jeg kan lide sangene og passionen. Mit publikum er nok især de lidt ældre, men jeg ser også yngre, der også kan sangene. Jeg er glad for, at jeg er med til at gøre, at de ikke bliver glemt,« siger den 62-årige sanger.
De mange års optræden på markedet har givet ham en god idé om rytmen i sådan et arrangement – og hvordan den har ændret sig.
»Når man har fredagen og søndagen, er det lidt kedeligt, for de drikker ikke bajere som førhen. Før kom folk også op og stå på bordene søndag, men sådan er det ikke længere. Men lørdag er der stadig godt gang i folk, og der kommer mange for at se mig. Det er jeg stolt af,« siger han.
»Når man står deroppe, mens Kandis pakker deres orkester ud og sætter lys, og det hele syder og bobler af fest og farver, er det præcis sådan, som et marked skal være for mig.«