Der traves, synges og fortælles

H
Af Henrik Askø Stark
| | 0 min læsetid
Der traves, synges og fortælles
Blandt årets faste juletraditioner har Levende Låger en helt særlig plads, når folk og fæ trodser mørke og vejr i byens gader. Foto: TorbenStender

Dragørs hyggelige juletradition, hvor man klokken 17 hver dag med udgangspunkt fra Badstuevælen kombinerer en rask gåtur med julehygge, er nu for alvor godt i vej. 

2. dec-3-1.psd Levende Låger 2025. Kor i Dragør Kirke. Foto: TorbenStender
Dragør Gospel Kor giver den gas i Dragør Kirke. Foto: TorbenStender

Gospel i Dragør Kirke

Tirsdag den 2. december vandrede Levende Låger vestpå til Dragør Kirke, hvor Dragør Gospel Kor øver hver mandag. Dirigenten Louise Kofoed bød velkommen og annoncerede et par af højdepunkterne fra mandagens koncert, blandt andet en gospeludgave af salmen »Kimer i klokker« samt »A Child is Born«. 

Dirigenten efterlyste nye medlemmer til koret – især mandlige medlemmer vil være meget velkomne. Senere fik deltagerne lov til at synge med på »Dejlig er jorden«. Til slut satte koret ind med en gospelsang med så meget fart og volumen på, at en lille hund, der sad på skødet af sin ejer bagerst i kirken, fik nok og måtte en tur ud i den friske aftenluft.

Glasseriet-5-1.psd Levende Låger, 3. december. Glasseriet. Foto: TorbenStender.
Julevinduet hos Glasseriet. Foto: TorbenStender

Besøg hos glaspusteren

Målet for dagens vandring onsdag den 3. december var Glasseriet i Magstræde, hvor glaspuster Rikke Bruzelius tog imod vandrerne.

Der var fuld gang i ovnen, hvor hun henter den smeltede glasmasse. Det blev demonstreret, hvordan glaspustningen foregår, og Rikke Bruzelius fortalte om ovnens temperaturer og processen med at fremstille de forskellige glastyper.

Deltagerne blev inviteret ind for at kigge på de smukke, farvestrålende glas, og flere benyttede sig af lejligheden til at erhverve en af de fine ting med hjem.

Glasseriet-4-1.psd Levende Låger 2025. Glasseriet. 3. december.
Glaspuster Rikke Bruzelius demonstrerer. Foto: TorbenStender
Skurbyen-5-1.psd Levende Låger 2025. Skurbyen. 4. december. Foto: TorbenStender
John Lapain viser og fortæller ved sit skur i Skurbyen. Foto: TorbenStender

»Kom bare nærmere – vi er ikke så farlige, som vi ser ud til« 

Folkene i Skurbyen har introduceret ovenstående slogan, og det gjaldt også for de 88 gæster, der trodsede regnen torsdag den 4. december. Der blev budt velkommen af Tom Pedersen, som fortalte generelt om Skurbyen, der gennem 125 år har udviklet sig til det, man ser i dag. 

Første låge var hos XPilot, hvor foreningen bag den gamle lodsbåd har et skur. De havde i dagens anledning sat det gamle lodsflag – et dannebrogsflag med en hvid kant omkring. Derefter gik turen til fisker John Lapains skur, hvor han fortalte om fiskeriets udvikling – i dag nærmest afvikling – og om, hvad der ellers foregår i Skurbyen. 

Til slut besøgte deltagerne Dragør Rygelaug, hvor Jan Lek Larsen fortalte laugets historie. Man begyndte i 2009 og har nu 30 medlemmer. 

Der blev trakteret med æbleskiver, varm kakao med flødeskum og rom til de voksne. Og en fin og spændende tur i Skurbyen blev toppet op med smagsprøver på friskrøgede popkorn og flæskesvær.

Kampensgade-4-1.psd Levende Låger 2025. 5. december. Foto: TorbenStender.
Julevinduet i Kampensgade 4. Foto: TorbenStender

»Alting handler jo om Grønland i år … 

… så det synes vi også, at vores julevindue skal.« Sådan indledte Bente Walløe Poulsen årets historie i Kampensgade 4, da Levende Låger nåede frem fredag den 5. december. 

Hun fortsatte:

»Vi, der er glade for Grønland, har svært ved at høre på, at der skaltes og valtes med øen – især fra USA’s præsident. At det så giver et opsving i interessen for Grønland her i Danmark, kan vi kun være glade for.«

I huset bor hun sammen med Palle Cranil, og de har boet i huset siden 2004, hvor de overtog huset fra hendes moster.

Julevinduet viste gengangere fra tidligere år – små nisser og strikkede grantræer – samt en papstjerne, som Bente Walløe Poulsen købte i Grønland, hvor hun boede i fire år og arbejdede i sygehusvæsenet.

Det første år på Grønland skulle hun vænne sig til, at solen dykkede ned bag fjeldene om vinteren, men første søndag i advent lyste alle husene op, fordi man havde tændt en julestjerne i et eller flere vinduer. Stjernerne sendte et dejligt, varmt lys ud over snelandskabet.  

I år er det 30 år siden, hun kom hjem fra Grønland, og derfor synes parret, at det skulle fejres med den grønlandske stjerne i deres julevindue.

Roklubben-1.psd Levende Låger 2025. Dragør Roklub. 6. december. Foto: TorbenStender
Der er højt humør foran roklubben. Foto: TorbenStender

Familiehygge og motion

Lørdag den 6. december trodsede 150 personer vintermørket og drog ned til Dragør Roklub i Madsens Krog. Et af klubbens medlemmer, Bente Walløe Poulsen, bød velkommen og fortalte om roklubben, som blev stiftet i 1969.  

Klubben er en familie- og motionsklub, hvor flere generationer kan ro sammen. Om sommeren ror man på vandet i 2-åres og 4-åres robåde samt i nyere modeller – coastalbåde, som giver nye og spændende udfordringer til roeren. 

Om vinteren og i dårligt vejr kan man holde formen ved lige i et motionsrum med romaskiner og andre motionsredskaber. Der blev sunget to vers af klubbens slagsang, og så var der fri bar med drikkevarer og snacks i bådehuset – og med mulighed for at gå på opdagelse i roklubbens faciliteter. 

Roklubben-3-1.psd Levende Låger 2025. 6. december. Dragør Roklub. Foto: TorbenStender.
Der var lækkerier til store og små ved roklubben. Foto: TorbenStender

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER