Det er ikke let at være lokalavis i dag. Ikke kun i Dragør, men i hele verden. Omkostninger stiger til alt fra avispapir, trykpriser og markant dyrere uddeling, fordi færre skal have noget delt ud.
Men den største udfordring er, at annoncørerne ofte vælger branchen fra.
Selvom vi bliver læst mindst lige så meget som altid, så har Mark Zuckerberg og co. haft held med at overbevise også lokale annoncører om, at det er bedre at sende annoncekroner ud af landet til skatteunddragende og demokratiundergravende sociale medier.
Nye målinger viser, at cirka 70 procent af alle annoncekroner i Danmark går til store techgiganter.
Helt konkret kan vi eksempelvis opleve, at et lokalt supermarked fra en stor, hæderkronet dansk kæde har fået forbud fra deres hovedorganisation om at annoncere lokalt, selvom den lokale butiksleder egentlig gerne vil – store detailkæder med butikker på Kirstinehøj fortæller samme historie.
Så vi har svært ved at fastholde og vinde annoncekroner, selvom vi mener, at vi har et meget solidt produkt.
Vi skal vise, at vi virker
Er det forståeligt, at nogle annoncører har valgt sociale medier til og en lokalavis fra? Ja, på sin vis. For de sociale medier er eminente til at lave meget specifikke målgrupper og give tal på alt.
Der har vi ikke været gode nok.
Vores onlinetilbud til både læsere og annoncører kan blive og vil blive meget bedre, så vi kan vinde noget af det tabte tilbage.
Vi arbejder hårdt på også at kunne lave meget specifikke målgrupper og at kunne måle specielt vores onlineannoncer bedre end i dag. Det er blandt andet det, vores udviklingsprojekt går ud på.
På tryk er det sværere. Men ikke umuligt:
- Vi kan fortælle succeshistorien om, hvordan Dragør Borgerforening har fået styrket medlemstallet markant, efter at de begyndte at annoncere fast i Dragør Nyt.
- Vi kan fortælle historien om, hvordan Sydstrandens Slagter kun sælger sine stegeben i de uger, hvor de fortæller om tilbuddet på forsiden af avisen.
- Vi kan fortælle om, hvordan Dragør Nyt er blevet valgt til af godt 85 procent af alle husstande i kommunen. Det er et af de flotteste tal i hele landet og viser, at kun få har fravalgt den lokale gratisavis.
Så vi bliver læst, og vores annoncører bliver brugt.
Annoncer er ikke længere nok
Men det hjælper ikke meget, når en kommerciel direktør sidder i et hovedkontor og har taget en generel beslutning for en hel koncern om, at lokalaviser er bandlyst som reklamemedie.
Derfor henvender vi os til dig som læser.
Vi tror på, at I deler vores vision om at lave Danmarks bedste lokalavis.
Men da vi giver vores journalistik væk gratis, så skal pengene til journalister og produktion findes – fra annoncører og andre kilder.
Vi tror på, at vi kan få flere annoncører til at annoncere. Vi tror også, at vi kan give mere værdi til vores nuværende annoncører. Men som verden ser ud i dag, er vi meget usikre på, om vi kan skaffe nok annoncer i avisen til at få det hele til at køre rundt.
Vores nuværende udviklingsprojekt giver os en ekstraordinær årlig mediestøtte på cirka en million kroner frem til juli 2027. Derefter bortfalder støtten. Med denne støtte kører Dragør Nyt med et mindre underskud i øjeblikket, for vi investerer samtidig endnu flere penge i at skabe den gode lokalavis, som I oplever netop nu.
Opgaven er derfor simpel: På to år skal vi finde et par millioner årligt – ellers bliver vi nødt til at nedskalere igen. I værste fald lukke.
Vi håber på jeres opbakning til at bevare Dragør Nyt. Bliv en af Dragør Nyts venner i dag.