Det siger kandidaterne også om hjemmeplejen

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Det siger kandidaterne også om hjemmeplejen
Hjemmeplejerne i Dragør må træde i pedalerne for at komme omkring – men det rækker ikke, når der er sne.Foto: Tim Panduro

»AI kan være løsningen«

Moderaternes Lisbeth Dam Larsen har slået til lyd for højteknologiske planlægningsværktøjer længe, fortæller hun. 

»På et KL-topmøde blev jeg opmærksom på et kommunalt projekt, hvor AI blev brugt til ruteplanlægning, hvilket ud over at spare planlæggerens tid også i den grad sparede medarbejdernes adskillige kilometers kørsel rundt mellem borgerne og dermed også gav dem mere tid hos den enkelte borger. Jeg har igen og igen spurgt borgmester, forvaltning og øvrige partier, om vi ikke snart skulle anskaffe programmet til Dragør.«

»Ældreloven ændrer planlægningen« 

Socialdemokraten Nicolaj Bertel Riber peger på den nye ældrelov som en stor forandringsfaktor i den lokale ældrepleje.

»Helt overordnet er intentionen med den nye ældrelov en mere helhedsorienteret tilgang, hvor ressourcerne anvendes til omsorg frem for dokumentation. Jeg har forstået, at vi skal bevæge os væk fra detaljeplanlægning, hvor hver opgave og minut er fastlagt på forhånd. I stedet skal vi overlade mere ansvar af borgerforløbene til medarbejderne. Det handler om tillid – til faglighed og dømmekraft.«

»Mere fast personale«

Morten Dreyer, der er spidskandidat for Dansk Folkeparti, vil gøre op med brug af vikarer.

»Set udefra virker medarbejderens brev, som om der er behov for et bedre samarbejde. Det gøres bedst med et fast personale. Ad hoc-hyrede vikarer kan være et nødvendigt supplement. Men det skal være professionelle hjælpere, som kan føre en fornuftig samtale med borgeren på dansk.«

»Kommunale transportmidler«

Thomas Vibroe Wærling, der er kandidat for Sydamagerlisten, mener, at kommunen som en selvfølge skal stille transportmuligheder til rådighed for hjemmeplejerne.

»Naturligvis skal hjemmeplejen kunne vælge kommunale transportmidler. Jeg kunne forestille mig, at det også ville vække en vis modstand, hvis medarbejderne i Vej- og Gartnerafdelingen selv skulle stille med græsslåmaskiner og traktorer. Endnu en ting, der staks skal ændres på.«

»Komiske Ali«

Peter Læssøe fra Liste T mener, at der er penge nok til at sikre transportmidler til alle medarbejderne i hjemmeplejen.

»Det er jo absurd, at der ligger cirka 180 millioner kroner i kommunekassen, og så sørger vi ikke for, at vores medarbejdere har de rigtige redskaber/hjælpemidler – herunder cykler. Det er jo komiske Ali.«

»Brug for forbedringer«

Leif Nielsen, som er spidskandidat for Socialistisk Folkeparti, er opmærksom på, at der er megen debat om ældreområdet.

»Når vi snakker med pårørende til borgere, der har brug for hjælp, og læser, hvad der skrives på de sociale medier, så er der noget, der tyder på, at der er brug for forbedringer og mere tid til hjemmebesøg.«

»Turboservering«

Spidskandidat Michael Thurau fra Liberal Alliance vil gerne have set på det generelle tidsforbrug.

»Jeg kan forestille mig, at besøgstider på fem minutter egentlig kun kan vedrøre medicinhåndtering og måske et tryk på mikrobølgeovnen med efterfølgende turboservering. Jeg har måske svært ved at se, hvordan fem minutter hænger sammen med en køretid på måske ti minutter. Måske det var værd at se på, hvad mindstetiden for et besøg kan være. 15 minutter til et bad lyder ok for en rask person af hankøn, men er måske urimeligt, når man er i den anden kategori.«

»Vi kæmper i forvejen«

Frank Green Strathe er spidskandidat for Danmarksdemokraterne og peger på, at udfordringerne i hjemmeplejen ikke kun er et problem i Dragør.

»Jeg ved, at det er en udfordring i andre kommuner. Og hvis personale klager over det, så må det undersøges. Vi kæmper i forvejen nok med at fastholde personale og minimere vikartimer inden for området, og dette er typisk noget, som medvirker til en for høj rotation blandt de ansatte.«

»Engagerede medarbejdere«

Venstres spidskandidat Henrik Kjærsvold-Niclasen har selv haft en prøvedag i hjemmeplejen.

»For en lille måned siden var jeg selv i politikpraktik i hjemmeplejen, hvor jeg var med en hel dag ude hos borgerne. Det var en positiv oplevelse, og jeg mødte både engagerede medarbejdere og borgere, der sætter stor pris på den hjælp, de får. Medarbejderne fortalte mig, at det fungerer rigtig fint i dagtimerne, men at de er pressede på aftenholdet – det har jeg taget med videre til ledelsen og forvaltningen.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER