Onsdag blev der flaget på halv stang foran Langhøigaard på Møllegade i Store Magleby.
En markering over for omverdenen af, at Else Lykke Madsen ikke er her mere.
80 år gammel blev hun – en alder, hvor mange for længst har trukket sig tilbage. Men sådan var det ikke med Else Lykke Madsen. Hun var aktiv i en grad, der gør, at dødsfaldet nok er et endnu større chok for mange, end den slags ellers er.
Mange kender Else Lykke Madsen fra hendes bod på Dragør Julemarked, hvor hun solgte julenips af den nostalgiske slags. Andre kender hende fra Store Magleby Bevaringsfond, hvor hun utrætteligt kæmpede for bevaring af den gamle hollænderby, hvis kvaliteter hun gjorde sit allerbedste for at fremhæve og styrke.
Atter andre husker hende som områdedirektør i Amagerbanken i Dragør. Og så er der Smag på Dragør, hvor hun var formand, menighedsrådet hos genboen Store Magleby Kirke, hvor hun var suppleant, loppemarkeder på gården og andre store og små begivenheder og foreningsaktiviteter, der gjorde hende til en markant, afholdt og synlig person i lokalsamfundet.
Aktivistisk kunne hun også være, som når hun samlede hundredvis af underskrifter ind i protest mod opførslen af en stålhal på grunden, hvor Store Magleby Blomster tidligere holdt til, eller når hun stillede op til kommunalvalget. Radikale Venstre lå i blodet. Hendes bedstefar var med helt fra partiets fødsel i 1905, og selv nåede hun at stille op til kommunalbestyrelsen seks gange uden at blive valgt ind.
I 2025 var det som spidskandidat for det socialliberale parti. Og ganske vist havde hun et bagland, men udadtil stod hun som en radikal enmandshær gennem den flere måneder lange og hårde valgkamp, hvor hun altid mødte velforberedt op til debatmøderne, klar til at argumentere med humor, skarphed og engagement.
Hun var bevidst om, at dette valg var det sidste skud i bøssen, og hun lagde ikke skjul på, at det gjorde ondt, da skuddet ikke ramte målet og hun måtte erkende sit nederlag. Men hun børstede det af sig og var sit gamle jeg, da hun blot halvanden uge efter valget åbnede sin julebod på markedet på Badstuevælen, hvor hun så sent som i den forgangne weekend stod og fik sig en sludder med kunder, bekendte og venner – dem var der mange af.
At hun var respekteret, har man kunnet forvisse sig om på Facebook, efterhånden som nyheden om dødsfaldet har spredt sig.
»Hun brændte for Radikale Venstre og var socialliberal helt ind til knoglerne. Radikal i gammeltestamentlig forstand, radicool lige til det sidste, og hun kæmpede utrætteligt for Radikale Venstre i Dragør – jeg kunne godt have undet hende at opleve radikal repræsentation på rådhuset. Det havde hun mere end fortjent – og vi havde alle været tjent med en politiker og kollega som hende. Ærlig, ægte, reel og gennemgående ordentlig,« skriver Nicolaj Bertel Riber, der var spidskandidat for Socialdemokratiet og blev valgt ind.
Borgmester Kenneth Gøtterup har også været ved tasterne:
»I starten af denne valgperiode havde Else og jeg flere samtaler om opstilling til valget i november 2025 og vigtigheden af, at Radikale var en del af den kommende valgkamp. Det var altid med stor energi og godt humør, at disse samtaler blev afholdt (…) Mine samtaler med Else foregik ofte i køkkenet på gården hos Else. Jeg nød, at møderne blev holdt hos Else, for ud over at drøfte politik gjorde Else altid noget særligt ud af at have gæster, og man følte sig altid velkommen. Ligesom en stor del af mødet også handlede om, hvordan det gik med familie og venner. Det har altid været godt selskab at være sammen med Else. Møderne i Elses køkken er slut, og jeg vil savne samarbejdet, vores samtaler, grinene og det gode humør.«