Julen er en travl tid – og specielt nisser må løbe stærkt i december.
Men for de lokale af slagsen bliver der også plads til at løbe for sjov.
Dragørs Klima-, By-og Erhvervsudvalg har netop godkendt en ansøgning om et nisseløb i Dragør den 14. december.
Dragør Fort står bag arrangementet, og fortet er også start- og slutsted for de løbende nisser, der skal løbe en rute via havnen, Kongevejen, Vestgrønningen, Søndre Strandvej og Drogdensvej/Prins Knuds Dæmning retur til fortet.
Præmier og huer
Ifølge ansøgningen til udvalget vil løberne blive inddelt i børn, juniorer og voksne, der skal løbe hver deres distance – og der vil blandt andet være præmier for bedste nisseudklædning.
Politikerne har vurderet, at løbet ikke giver problemer, selvom der samtidig er julemarked i byen. De tilmeldte løbere får alle udleveret en nissehue og et løbenummer, og ruten går hovedsageligt via fortove på afmærkede ruter.
Udvalgsformand Helle Barth glæder sig over arrangementet.
»Vi var helt enige i udvalget. Jeg håber bare ikke, at nisserne løber i træsko, så vi har en masse forstuvede ankler bagefter,« siger hun.