407.312 kroner. Så mange penge har Dragør Kommune inddrevet fra borgere i 2025. Penge, som borgere – bevidst eller ubevidst – har fået udbetalt, men som de ikke har ret til og dermed skulle betale tilbage. Kontrolenheden har eksisteret i sin nuværende form siden slutningen af 2021 og har til formål at forebygge og opdage socialt bedrageri.
Eksempelvis hvis man som borger er tildelt økonomisk friplads i en institution, men det viser sig, at man har en for høj indkomst til dette. Hvis man modtager kontanthjælp, selv om man har en formue. Eller hvis man er flygtning og modtager en ydelse, selv om man får pension fra sit hjemland, eller man har en formue med sig.
At der blev inddrevet godt 400.000 kroner i 2025 betyder en fremadrettet besparelse på næsten en million kroner for kommunen. Beløbet har været stigende, siden 2022, men er stagneret en smule fra 2024 til 2025.
Uanset beløbene mener Henrik Kjærsvold-Niclasen (V), formand for Børne-, Borger- og Velfærdsudvalget, at kontrolenheden er vigtig.
»Kontrolenhedens arbejde er vigtigt, fordi det handler om tillid til vores velfærdssystem og om at sikre, at fælles midler går til de borgere, der reelt har ret til dem. Selv hvis provenuet ikke stiger markant, kan en kontrolenhed godt have stor værdi. Den præventive effekt er væsentlig, fordi selve tilstedeværelsen af en kontrolindsats kan være med til at forebygge snyd,« siger han.