Dragør-borgere har stor tillid til deres lokale medier

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Dragør-borgere har stor tillid til deres lokale medier
Overalt i værftshallen blev avisen læst. Foto: Freja Bundvad

636 borgere i Dragør har deltaget i Danmarks største opinionsundersøgelse nogensinde, som har taget temperaturen på danskernes holdning til medier, demokrati og lokale forhold forud for kommunal- og regionsrådsvalget.

Undersøgelsen er en del af projektet Dit Valg, Vores Danmark og er gennemført af analyseinstituttet Epinion for Constructive Institute. I alt har over 100.000 borgere på landsplan svaret. For Dragørs vedkommende giver resultaterne fra de 636 respondenter en statistisk usikkerhed på mellem 2,3 og 3,9 procentpoint.

Svarene fra Dragør-borgerne tegner et billede af en kommune, hvor tilliden til de lokale nyhedsmedier er højere end både nabokommuner og landsgennemsnittet – og hvor borgerne ønsker medier, der inspirerer, nuancerer og understøtter den demokratiske samtale.

Medierne opleves som vigtige

78 procent af borgerne i Dragør er enige i, at de lokale nyhedsmedier er vigtige for at kunne følge med i, hvad der sker i nærområdet. Det er markant højere end både landsgennemsnittet på 63 procent og tallet for nabokommunerne Tårnby med 65 procent og København med kun 44 procent.

Også når det gælder mediernes evne til at engagere borgerne i den offentlige debat, skiller Dragør sig ud. 49 procent mener, at de lokale medier motiverer almindelige borgere til at deltage i debatten om vigtige emner – mod 29 procent på landsplan. I Tårnby og København er tallene henholdsvis 30 og 21 procent.

Derudover mener 35 procent i Dragør, at de lokale medier bidrager med mulige løsninger på kommunens udfordringer. Det er højere end landsgennemsnittet på 26 procent og også højere end tallene fra Tårnby (27 procent) og København (21 procent).

Mindre konflikt og overdrivelse

Når det kommer til kritik af mediernes vinkler og fremstillingsform, udtrykker Dragør-borgerne generelt mindre skepsis end resten af landet. Kun 16 procent mener, at de lokale nyhedsmedier fokuserer for meget på konflikter. På landsplan svarer 27 procent det samme. I Tårnby og København er tallene henholdsvis 18 og 25 procent.

Derudover mener kun syv procent i Dragør, at de lokale medier ofte overdriver de virkelige historier. Det er et lavere tal end både Tårnby (13 procent) og landsgennemsnittet (19 procent).

Et andet område, hvor Dragør skiller sig særligt ud, er i borgernes opfattelse af mediernes rolle i forhold til den lokale politiske debat. 36 procent mener, at de lokale medier i Dragør er med til at skabe en dialog mellem borgere og lokalpolitikere.

På landsplan er det kun 16 procent, og i både Tårnby og København svarer 14 procent det samme.

Ønsker medier, der nuancerer

Undersøgelsen viser også, hvad borgerne i Dragør gerne ser mere eller mindre af i mediernes arbejde fremover.

På spørgsmålet om, hvorvidt medierne i højere grad bør belyse en sag fra flere forskellige sider, svarer 57 procent i Dragør ja, mens 32 procent mener, at niveauet allerede er passende. Kun tre procent ønsker mindre af denne type dækning. Til sammenligning ønsker 69 procent på landsplan mere af det samme.

Derudover ønsker 54 procent i Dragør, at medierne i højere grad inspirerer til handling, og 54 procent ønsker også mere journalistik, der peger på mulige løsninger på samfundsmæssige problemer. Begge tal ligger lidt under landsgennemsnittet – men stadig med et klart flertal bag ønsket om, at medierne spiller en mere konstruktiv rolle.

Når det gælder den klassisk kritiske journalistik, er Dragør-borgerne mere tilbageholdende. 16 procent ønsker mere fokus på at afsløre magtmisbrug, mens to tredjedele (66 procent) mener, at niveauet er passende.

På landsplan ønsker 68 procent mere af denne type dækning – en markant forskel.

Dragør-borgerne ønsker heller ikke markant mere fokus på politisk uenighed: 28 procent vil have mere af det, men 53 procent mener, at niveauet i dag er passende.

Tillid og lokalt fokus

Undersøgelsen viser et lokalt mediebillede, hvor borgerne i Dragør oplever sig godt dækket, føler sig inddraget i debatten og ønsker sig medier, der prioriterer inspiration, overblik og fællesskab over konflikt og skandale.

Resultaterne fra projektet er offentligt tilgængelige og kan bruges af både borgere, medier og politikere.

Ulrik Haagerup, stifter og administrerende direktør for Constructive Institute, udtaler i forbindelse med projektet:

»Demokratiet er ikke givet. Det lever kun, når vi vælger at deltage. Når vi stiller spørgsmål. Når vi stemmer. Når vi tager ansvar – ikke bare for os selv, men for helheden.«

Projektchef Esben Seerup tilføjer i samme forbindelse:

»Vi håber, at danskernes svar vil styrke fakta, samtale og fællesskab. Og vise, at hvert valg tæller.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER