Dragørs skoler skal prioritere at sende elever afsted for at overvære DM i EuroSkills – Danmarksmesterskaberne for faglærte unge – i de kommende år. Det har et enigt Børne-, Fritids- og Kulturudvalg besluttet.
Det sker på baggrund af et forslag fra borgmester Kenneth Gøtterup (C), som var overrasket over, at ingen elever fra Dragør meldte sig til at komme gratis med bus til Herning i september, hvor Danmark var vært for EuroSkills.
Ingen unge meldte sig
Alle skoler havde fået mulighed for – gratis og med transport – at sende elever afsted som publikum til EuroSkills, hvor de kunne se danske unge kæmpe for blandt andet at blive den bedste tømrer, murer, frisør, blomsterdekoratør og sosuassistent i Europa.
»Desværre kunne skolerne ikke afse denne mulighed, og heldigvis greb UngDragør invitationen og planlagde en tur. Men ingen unge meldte sig til turen,« lyder det fra borgmesteren i motivationen for forslaget.
»Det er vigtigt, at vi som kommune giver de unge så meget indsigt som muligt i forskellige uddannelsesvalg. Skills er fantastisk gode arrangementer, som viser de erhvervsfaglige grunduddannelser og mange muligheder. Derfor er det vigtigt, at vi som kommune også prioriterer at deltage i disse,« fortsætter Kenneth Gøtterup.
Gymnasiet er ikke den eneste vej
Der var da også enstemmig opbakning i udvalget til forslaget om at prioritere at sende elever afsted til Skills.
EuroSkills-muligheden er passeret, da værtsskabet flytter fra land til land. Men det næste DM i Skills afholdes i Hjørring den 22.–25. april 2026.
Hvordan det præcist skal prioriteres, melder forslaget ikke noget om. Men der er et tydeligt signal til skoler og elever i det.
»Vi skal blive bedre til at vise, at gymnasiet ikke er den eneste rigtige vej – der er mange veje til succes. Skills-samarbejdet er en oplagt måde at gøre erhvervsuddannelserne mere nærværende for eleverne,« siger Henrik Kjærsvold-Niclasen (V), formand for Børne-, Fritids- og Kulturudvalget, om beslutningen.