Med en kubikmeterpris på 84,48 kroner er Dragør i forvejen den kommune i HOFORs område, der betaler mest for vandet, og hvis en ny forsyningsledning ind i kommunen bliver en realitet, vil regningen blive endnu højere.
»Det vil betyde en stigning på 11–12 kroner per kubikmeter vand. Det svarer til en øre per liter. Stigningen vil slå igennem, når vi er færdige med ledningen, og så vil det være igennem dens afskrivningstid på cirka 60 år,« siger Anne Scherfig, der er områdechef i HOFOR.
Videnscenteret Bolius har beregnet, at en familie med to børn og to voksne gennemsnitlig bruger 129 kubikmeter vand om året. Det vil sige, at den årlige vandregning vil vokse med godt 1.500 kroner. I forvejen betaler en modelfamilie i Dragør 10.897 kroner, mens en familie i den billigste HOFOR-kommune København i samme scenarie slipper med 6.393 kroner ifølge HOFORs eget takstblad. Den forskel vil blive endnu større, hvis rørledningen eller en anden løsning, der alene kommer Dragørs kunder til gode, bliver en realitet.
De i forvejen høje priser i Dragør er da også en væsentlig grund til, at formanden for By-, Miljø- og Klimaudvalget i Dragør Kommune, Nicolaj Bertel Riber (A), ikke blot kan trække på skuldrene over en prisstigning på cirka 130 kroner om måneden.
»Når vi i forvejen har den højeste pris i HOFOR, er det ikke ligegyldigt for forbrugerne. Vi har en forpligtelse til både at sikre god vandforsyning og finde en økonomisk bæredygtig løsning,« siger han.