Dragør Kommune: »Væveren skal tænkes ind i fremtidens informationsform«

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Dragør Kommune: »Væveren skal tænkes ind i fremtidens informationsform«
Det er planen, at der i Dragørs Aktivitetshus på Wiedergården skal laves et velfærdsteknologisk laboratorium. Foto: TorbenStender.

I en skriftlig kommentar til Dragør Nyt fortæller administrationen i Dragør Kommune, at man er opmærksom på den debat, der har verseret, siden det i foråret blev besluttet at gøre Væveren digital.

»Der har de seneste måneder været stor interesse for Aktivitetshuset – og ikke mindst for Væveren. Det forstår vi godt. Væveren har i mange år været et vigtigt omdrejningspunkt for fællesskab, formidling og information i huset. Det store engagement fra brugere og frivillige vidner om, at huset betyder meget for mange.«

Kommentaren er sendt af Toini S. Floris, chefkonsulent og kommunikationsansvarlig i Dragør Kommune.

Fælles forståelse og fremadrettet dialog

Siden foråret har der været afholdt flere møder med brugerrådet. Ifølge kommunen er der nu opnået en fælles forståelse for det videre arbejde:

»Der har siden foråret været afholdt flere møder med brugerrådet, og det er administrationens vurdering, at der nu er en fælles forståelse af, at vejen frem skal bygge på en konstruktiv og åben dialog. Det gælder både omkring Væveren og den generelle udvikling af Aktivitetshuset.«

Brugerrådet har nedsat en arbejdsgruppe, som skal komme med forslag til, hvordan Væveren og informationen i huset fremover kan formidles:

»Det er meget positivt, at brugerrådet har nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan Væveren og information generelt kan udkomme fremadrettet – digitalt og eventuelt på tryk. Det er et vigtigt skridt, og vi ser frem til at modtage arbejdsgruppens forslag og vurderinger.«

Ikke alle er digitale

Kommunen lægger vægt på, at der skal findes løsninger, som også når de borgere, der ikke benytter digitale medier:

»Samtidig er det vigtigt at understrege, at mange – også ældre borgere – i dag er vant til at modtage information digitalt og bruger det aktivt i deres hverdag. Men vi er også fuldt opmærksomme på, at ikke alle er digitale, og derfor skal der naturligvis findes løsninger, der sikrer, at information er tilgængelig for alle – uanset tekniske forudsætninger.«

Rammer og regler

Kommunen understreger desuden, at Aktivitetshusets drift og kommunikationsformer skal overholde gældende rammer:

»Og her skal driften af Aktivitetshuset naturligvis ske inden for de ramme og regler, kommunen – og dermed Aktivitetshuset – er omfattet af.«

Afslutningsvis anerkender kommunen de frivilliges indsats og peger på betydningen af et fortsat samarbejde:

»Vi anerkender og værdsætter det store engagement, som både brugerråd og frivillige viser, og vi ser frem til et fortsat tæt samarbejde om at sikre, at Aktivitetshuset forbliver et levende og inkluderende sted for alle.«

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER