Dragør ligger både i bund og i top med fravær

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Dragør ligger både i bund og i top med fravær
> AI-beskrivelse: Dette billede viser en bygning med en rød teglstenstag og store vinduespartier. Bygningens facade er i røde mursten, og der er flere etager med store vinduer, som reflekterer […]

I regionale medier er Dragør Kommune blevet placeret i top fem over kommuner i Region Hovedstaden med det højeste fravær i folkeskolen. Og det er da også rigtigt, at det samlede fravær i Dragør ligger på ni procent, hvilket er et godt stykke over gennemsnittet i regionen, der ligger på 7,8 procents fravær.

Dragør Nyt er dog dykket lidt længere ned i tallene. Og hvis man måler udelukkende på ulovligt fravær – hvor elever bliver væk, ikke er syge og ikke har fået lovligt fri fra skolen – ligger Dragør Kommune faktisk helt i bunden med kun 0,8 procent.

Det er den tredjelaveste andel ulovligt fravær i regionen. Det gennemsnitlige ulovlige fravær i regionen ligger på 1,2 procent. Kun i Allerød og Fredensborg er man lavere med 0,7 procents ulovligt fravær. Kommuner som Halsnæs og Helsingør er helt oppe på henholdsvis 2,4 og 2 procents ulovligt fravær.

Henrik Kjærsvold-Niclasen (V), formand for Børn-, Borger og Velfærdsudvalget i Dragør Kommune er naturligvis glad for, at det ulovlige fravær er så lavt. Han mener, det er tegn på høj forældreopbakning og ansvarlighed.

Lovligt fravær trækker op

Det, som trækker fraværsprocenten op i Dragør, er sygefraværet, der ligger på 5,1 procent (men ikke er så langt fra gennemsnittet i mange andre kommuner) og det lovlige fravær.

Når det gælder lovligt fravær, har Dragør Kommune nemlig en klar førsteplads i regionen med hele 3,1 procent. Gennemsnittet ligger på 2,3 procent – og kommuner som Ishøj og Herlev er helt nede på 1,7 og 1,3 procents lovligt fravær.

I forhold til sygefravær har kommunen allerede indsatser i gang, hvor man følger fravær tæt og sætter ind tidligt. Særligt, hvis der kan være tegn på mistrivsel.

I forhold til det lovlige fravær, mener udvalgsformanden, det er vigtigt at have en kontinuerlig dialog med forældrene. For det har en betydning for både den enkelte elev og fællesskabet, hvis det er normalen, at man holder ferie uden for skoleferierne.

»Hvis mange elever holder fri uden for skoleferierne, så kan det påvirke både undervisningen og fællesskabet i klassen. Det er en problemstilling, vi skal have en opmærksomhed på,« lyder det fra Henrik Kjærsvold-Niclasen.

Fravær i skoleåret 2024/2025

Dragør Kommune: Samlet fravær: 9 %
Lovligt fravær 3,1 %
Sygefravær 5,1 %
Ulovligt fravær 0,8 %

Region Hovedstaden: Samlet fravær: 7,8 %
Lovligt: 2,2 %
Sygefravær: 4,4 %
Ulovligt: 1,2 %

Kilde: Styrelsen for It og Læring, Børne- og Undervisningsministeriet

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER