Dragør retter ind – har ikke overholdt lovgivning

K
Af Kirsten Marie Juel Mouritsen
| | 0 min læsetid
Dragør retter ind – har ikke overholdt lovgivning
Endnu en leder har forladt rådhuset. Foto: Kenneth Olsen.

Dragør Kommune har handlet i strid med retssikkerhedsloven (helt præcist paragraf 3, styk 2) ved ikke at have offentliggjort alle frister for behandling af sager på alle relevante sagsområder. Sådan lød en udtalelse fra Ankestyrelsen i april, som kommunalbestyrelsen netop har behandlet og sendt et svar på. Og en enig kommunalbestyrelse har lagt sig fladt ned og konstateret, at der er sket en fejl, som man straks skal rette op på.

Det betyder, at Dragør nu får tilføjet og offentliggjort de frister, som de indtil nu ikke har tydeliggjort nok eller angivet korrekt på deres hjemmeside. Det gælder blandt andet afgørelser i forhold til blandt andet særlig støtte under revalidering (lov om aktiv socialpolitik) og frivillig anbringelse og godkendelse af netværksplejefamilie (barnets lov).

Et af problemerne har været, at der på de områder, hvor Tårnby Kommune i praksis har taget sig af sagsbehandlingen, har fristerne på Dragør Kommunes hjemmeside ikke stemt overens med de frister, der er oplyst på Tårnby Kommunes hjemmeside. Dette rettes nu også til.

Kommunalbestyrelsen, der havde sagen på dagsordenen torsdag den 22. maj, har derudover bedt administrationen om at have et øget fokus på området fremover, så alle offentliggjorte sagsbehandlingsfrister er korrekte og hele tiden opdateres i forhold til ny eller ændret lovgivning.

Alligevel var der en del debat om sagen blandt politikerne.

»Hvis man læser den her sag grundigt, synes jeg, at det er en pinlig sag for Dragør Kommune. I dag skal vi godkende kommunalbestyrelsens svar til Ankestyrelsen. Sagt med andre ord: Vi skal godkende Dragør Kommunes undskyld over for Ankestyrelsen. Vores konklusion er, at vi er nødt til at følge op på det her. Vi må samlet set være skarpere på det her,« lød det blandt andet fra Peter Læssøe (T).

Nicolaj Bertel Riber (A) var enig med Peter Læssøe i, at det er pinligt og beklageligt, at der ikke har været styr på sagsbehandlingsfristerne, som de troede, der var.

»Men det er vigtigt at sige, at vores medarbejdere og ledelse på området har haft alle intentioner om, at det er korrekt. Alle har arbejdet benhårdt for, at vi er kommet godt i mål. Men det er da noget, vi løbende skal følge op på, for selvfølgelig skal det være rigtigt hele tiden,« sagde han og henviste til, at et øget fokus og en løbende opfølgning netop er det, der nu er lagt op til. For lovgivningen på især socialområdet – og dermed også sagsbehandlingsfristerne – er kompleks og ændrer sig løbende.

Samme melding kom fra Henrik Kjærsvold-Niclasen (V):

»Det er jo afgørende for borgernes retssikkerhed, at man tydeligt kan se, hvor lang sagsbehandlingstid man kan forvente. Men jeg vil kvittere for administrationen, der arbejder med at rette op, og at Ankestyrelsens anvisninger bliver fulgt. Vi skal sikre os, at det ikke gentager sig. Så jeg bakker op om de nye procedurer,« sagde han.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER