Når eleverne vælter ind på Dragør Skole efter sommerferien, kan de glæde sig over at komme ind i større lokaler med bedre indeklima. Et projekt, der blev igangsat for år tilbage, rykker nemlig tættere mod sit mål.
I 2019 godkendte kommunalbestyrelsen en indeklimaplan for skolerne i Dragør Kommune. Der blev blandt andet afsat penge til at forbedre indeklimaet i 14 klasselokaler på Dragør Skole. Lokalerne havde det til fælles, at de ikke levede op til nutidige krav til størrelser på klasselokaler.
Siden er flere klasselokaler blevet istandsat, og nu er turen kommet til otte yderligere lokaler. De skal udstyres med karnapper, og arbejdet skal foregå i sommerferien, så det ikke generer skolegangen. Når karnapperne er udført, vil der være to klasselokaler tilbage på skolen, der ikke lever op til nutidige størrelseskrav. De kan dog ikke udvides på grund af deres placering i de gamle skolebygninger.
Karnapperne er reelt store moduler, der sættes uden på skolebygningerne, og de kommer til at ændre bygningernes udtryk betragteligt.
Det har da også fået Dragør Bevaringsnævn til at komme med nogle anbefalinger til udformningen. Blandt andet ønsker nævnet en bearbejdning af projektet, så det i højere grad lægger sig op ad den eksisterende bygnings udformning og farvesætning af vinduespartierne.
»Nævnet bemærkede desuden, at ideelt set blev karnapperne udført i samme materiale som det eksisterende, det vil sige murværk,« hedder det i sagsfremstillingen.
Forslagene er dog ikke taget til følge af forvaltningen og By-, Miljø- og Klimaudvalget, der netop har vedtaget at frigive 1,9 millioner kroner til projektet.
