Det er ikke helt sædvanligt, at et punkt på et møde i kommunalbestyrelsen starter med en undskyldning. Men det blev indledningen på behandlingen af sagen om forholdene på Dragør Søbad torsdag aften, hvor Moderaternes Lisbeth Dam Larsen åbnede ballet på netop den måde – dog med visse forbehold.
»Jeg vil begynde med at sige undskyld til den samlede kommunalbestyrelse over den måde, vi løser sagen på. Jeg har kaldt det skjult racisme, det beklager jeg rigtig meget, og det må I undskylde. Så har jeg tænkt, hvad kan vi så kalde det? Diskrimination af kvinder med tørklæde, men det må jeg heller ikke. Men det korte af det lange er, at vi har haft en badeanstalt i 100 år, hvor vi kvinder har haft et fristed. En del unge, tørklædeklædte kvinder har også brugt det som fristed, og der skal være plads til alle. Retningslinjerne med rygeforbud, ingen musik og stilleområder har gjort, at det som regel fungerer,« sagde hun blandt andet om sagen, der handler om, at der på specielt de travleste sommerdage har været sammenstød mellem kvinder fra Dragør og gæster fra nabokommunerne.
Nogle af de udefrakommende har anden etnisk baggrund end dansk – og forsøgene på at løse problemer har udløst kritik fra Lisbeth Dam Larsen, der blandt andet har talt om »skjult racisme« i et interview med Radio IIII.
»Jeg har kaldt det skjult racisme, det beklager jeg rigtig meget, og det må I undskylde.«
Lisbeth Dam Larsen, Moderaterne
Handler om opførsel
Undskyldningen blev italesat af flere af kommunalbestyrelsens medlemmer på mødet, hvor sagens indhold også skulle behandles.
»Jeg er en af dem, der faldt meget for brystet at blive kaldt racist i morgenradioen. Det håber jeg aldrig sker igen, og det mener jeg alvorligt,« lød det fra socialdemokraten Nicolaj Bertel Riber.
»For os handler det om at tilgodese flest mulige borgere på flest mulige tidspunkter. Dragør Søbad er vores allesammens sted.«
Den konservative Trine Søe kommenterede også på sagen.
»Tak for undskyldningen. Det klædte dig meget, og den er godtaget,« lød det fra hende.
»Det handler om, at folk skal respektere reglerne og ikke sætte sig uden for fællesskabet.«
Henrik Kjærsvold-Niclasen, Venstre
»Det handler ikke om tørklæder, men om god, almindelig opførsel. Vi er kommet frem til en god løsning, der tilgodeser flest mulige mennesker, og det håber jeg, at borgerne vil tage godt imod,« sagde hun med henvisning til den beslutning fra Økonomiudvalget, der dannede grundlaget for debatten og beslutningerne torsdag aften.
Samme pris for alle
Økonomiudvalget havde i forvejen afblæst en model, der var blevet vedtaget i Børne-, Fritids- og Kulturudvalget, hvor der var besluttet en prisdifferentiering, så folk med andre postnumre end 2791 skulle betale mere end dragørborgerne.
Det Konservative Folkeparti og Liste T stemte for i Børne-, Fritids- og Kulturudvalget.
Men i en sjælden synkronsvømning skiftede de to lister mening og besluttede, at man skulle fastholde den samme pris. Det var altså den beslutning, der skulle tages stilling til i byrådssalen på rådhuset torsdag aften sammen med et par andre beslutninger, der skal regulere forholdene.
Herunder et af de helt store diskussionspunkter, nemlig en ændring, så personalet på travle dage ville kunne ændre den kønsopdelte bademulighed – der også åbner for nøgenbadning – til fællesbadning fra klokken 12, medmindre personalet skønner, at det skal være fra klokken 10.
Desuden havde udvalget besluttet, at der skal opsættes et trafiklys med inspiration fra Charlottenlund Fort, så man kan markere, når der er fuldt hus og en øget bemanding i højsæsonen.
Peter Læssøe fra Liste T udtrykte forståelse for, at gæster og personale har oplevet ubehagelige situationer.
»Men den politiske sag er kommet ude af proportioner, så vi er glade for, at pendulet svinger tilbage,« sagde han.
»Der findes også situationer i herreafdelingen. Der er gamle fodboldspillere, som kan lide at komme der, og der kan være lidt larm. Men der er en god forståelse på herresiden for, at det lever vi nok med,« tilføjede han.
Det fik Henrik Kjærsvold-Niclasen fra Venstre til at svare.
»De festlige fodboldgutter siger ikke, hvordan vi andre skal opføre sig,« sagde han.
»Det handler om, at folk skal respektere reglerne og ikke sætte sig uden for fællesskabet.«
Sagen blev ledsaget af ændringsforslag fra Lisbeth Dam Larsen, der foreslog, at man fastholder kønsopdeling, men på tidspunkter med stort pres skal der kun gives adgang til kvinder og mindre børn med sæsonkort. Derudover foreslog Liste T, at fælleszonen skulle være fra klokken 12 til 17 uden mulighed for at rykke den til tidligere.
Lisbeth Dam Larsens ændringsforslag blev nedstemt – kun Moderaterne selv stemte for, mens Liste T undlod at stemme. Samme skæbne fik et andet Moderaterne-forslag om, at der skal kunne tilkaldes ekstra bemanding efter behov, herunder en vagt, hvis der er konflikter eller regelbrud. Her undlod Liste T og Sydamagerlisten dog at stemme. Et tredje Moderaterne-forslag om, at personalet skulle have kurser i konflikthåndtering, fik støtte fra Liste T og Moderaterne, mens resten af kommunalbestyrelsen stemte imod.
Forslaget fra Liste T om at fastholde fælleszonetiden fra klokken 12 til 17 blev vedtaget, og kun Moderaterne undlod at stemme.
I det store hele endte vedtagelserne med at følge Økonomiudvalgets beslutninger – se også boksen her på artiklen.
Sådan er reglerne fremover
Den politiske diskussion om forholdene på Dragør Søbad var både relativt langvarig og præget af mange ændringsforslag.
Med en enkelt undtagelse endte politikerne dog med at følge indstillingerne fra Økonomiudvalget, da sagen kom for i kommunalbestyrelsen.
Reglerne for Dragør Søbad bliver ifølge afstemningen sådan fremover:
– Der overgås fra kønsopdelt badning med mulighed for nøgenbadning og til fællesbadning fra klokken 12 på dage med ekstra pres i højsæsonen.
– Bemandingen fortsætter som hidtil, men med mulighed for at indkalde ekstra personale i spidsbelastningsperioder.
– Der opsættes et trafiklys, som kan markere, om der er fuldt hus i Søbadet.
– Der kommer fotoforbud i kønsopdelte rum.
– Udgifterne findes inden for eget budget.