Dragør tester bogføringsrobot – skal betale regninger hurtigere

F
Af Freja Bundvad
| | 0 min læsetid
Dragør tester bogføringsrobot – skal betale regninger hurtigere

Dragør Kommune har besluttet at indføre en kortere betalingsfrist for fakturaer fra leverandører. Fremover vil kommunen som udgangspunkt betale regninger inden for 20 dage – mod tidligere 30 dage.

Baggrunden er et forslag fra Det Konservative Folkeparti om at styrke kommunens rolle som en mere rettidig betaler. For at lette administrationen skal en robot nu også hjælpe til med at betale fakturaerne.

Robot hjælper med regnskabet

Kommunen bruger allerede bogføringsrobotten Kaunt, som automatisk foreslår konteringer af indkomne regninger.

Indtil for nylig har alle betalinger dog skullet godkendes manuelt, men siden den 1. februar har robotten været på prøve i en ny rolle: Den får lov til selv at betale fakturaer under 5.000 kroner. Det sker dog kun, hvis fakturaen kan genkendes entydigt. Ved den mindste tvivl sendes betalingen videre til manuel godkendelse som hidtil.

Robotten er programmeret til at blive bedre over tid, og det forventes, at den gradvist kan håndtere flere betalinger automatisk. Testperioden, som robotten indgår i, løber til og med juli 2025.

Det er dog ikke alle betalinger, som robotten vil kunne overtage. Af hensyn til sikkerhed og kompleksitet vil større beløb og uklare fakturaer fortsat kræve manuel behandling.

20 dage som udgangspunkt

Kommunalbestyrelsen godkendte på mødet onsdag den 23. april administrationens indstilling om, at betalingsfristen for fakturaer fremover som udgangspunkt skal være 20 dage.

Samtidig blev det understreget, at der fortsat vil være situationer, hvor kommunen ikke kan overholde fristen – eksempelvis ved kontrakter med nationale SKI-aftaler (Statens og Kommunernes Indkøbsservice), hvor betalingsbetingelserne allerede er fastlagt og ikke kan ændres af kommunen, eller ved fakturaer, der kræver nærmere behandling.

Ligeledes bemærker administrationen, at en kortere betalingsfrist kan få konsekvenser for kommunens likviditet.

Det er derfor aftalt, at sagen genoptages om et år med henblik på at vurdere, om der kan ske yderligere forkortelser.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER