Det plejer kun at være borgmestrene fra Gentofte, København og Frederiksberg, der bliver inviteret til nytårskur eller nytårstaffel i de kongelige gemakker. Men kong Frederik og dronning Mary har fornyet traditionen – der i øvrigt stammer helt tilbage fra 1600-tallet. De har nemlig inviteret alle landets borgmestre og regionrådsformænd til deres egen nytårskur i Christian VIII’s Palæ på Amalienborg.
Den blev afholdt mandag den 5. januar, og Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup, var også mødt op for at hilse på kongeparret. Selvfølgelig standsmæssigt klædt på og iført borgmesterkæden.
»Jeg har været stolt over at repræsentere Dragør Kommune ved nytårskuren,« lød det bagefter fra Kenneth Gøtterup.
»Det var en rigtig dejlig oplevelse og en meget fin gestus af kongeparret at invitere kommunerne og nærdemokratiet ind til nytårskur. Det var meget stemningsfuldt at være til sammen med gode kolleger. Og jeg fik ønsket kongen og dronningen et godt nytår,« sagde han.