Dragørs borgere synes, at politikerne gør det godt

K
Af Karen Dich
| | 0 min læsetid
Dragørs borgere synes, at politikerne gør det godt
I undersøgelsen angiver 55 procent af Dragørs borgere eksempelvis, at de er tilfredse med den måde, kommunen er drevet på siden sidste valg. På landsplan er det tal 41 procent. Arkivfoto: Kommune TV.

Dragørs borgere er glade for at bo i Dragør. Faktisk angiver hele 87 procent, at de er glade for at bo i kommunen. På landsplan er 81 procent af danskerne glade for i den kommune, de nu er bosat i.

Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har lavet for Constructive Institute.

Epinion har spurgt mere end 100.000 danskere om deres forhold til deres kommune og deres region forud for kommunal- og regionsrådsvalget 18. november 2025. Det gør det til den største undersøgelse af sin art nogensinde i Danmark.

Undersøgelsens resultater er tilgængelige for alle medier, politikere og borgere.

Dragør scorer over gennemsnittet i tillid

I alle spørgsmål i undersøgelsen, der handler om tilliden til de lokale politikere, scorer Dragør over gennemsnittet.

I undersøgelsen angiver 55 procent af Dragørs borgere eksempelvis, at de er tilfredse med den måde, kommunen er drevet på siden sidste valg. På landsplan er det tal 41 procent.

51 procent har generel tillid til de politikere, der er valgt i kommunen. Det tal er blot 44 procent på landsplan.

Og hele 60 procent angiver, at de mener, at politikerne i kommunen gør et godt stykke arbejde. Her er landsgennemsnittet på 44 procent.

En måling af demokratiets tilstand

Når man måler borgernes tillid til deres politikere, så måler man faktisk demokratiets tilstand. Det forklarer Rasmus Tue Pedersen, der er professor i demokrati og velfærd ved VIVE.

»Det er grundlæggende et succeskriterie, at borgerne har tillid til deres politikere,« siger han. For lav tillid betyder, at borgerne får mindre lyst til at engagere sig i politik – og i yderste konsekvens at efterleve loven. »Men det er altså ikke noget, man ser i de danske kommuner,« understreger professoren.

De senere år har vi ellers talt meget om den dalende tillid til politikerne – sågar om en tillidskrise, men den krise angår primært det landspolitiske niveau, forklarer Rasmus Tue Pedersen.

»Når vi taler om krisen i tillid til politikere, så er det i høj grad en krise i tillid til Christiansborg. Hvis vi blot spørger om folk har tillid til politikere, så tænker de fleste automatisk på regeringen og folketinget. Men de fleste undersøgelser viser faktisk, at borgerne fortsat har tillid til deres lokale politikere,« fortæller han.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER