Dragørs forbrugere kommer til at hænge på kæmpe regning for ny vandforsyning

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Dragørs forbrugere kommer til at hænge på kæmpe regning for ny vandforsyning
Dragør har ikke længere selvstændige vandværker. Blandt andet er Dragør Vandværk på Stationsvej blevet nedlagt. Arkivfoto: Thomas Mose

Der var ikke megen trøst at hente, da Forsyningsselskabet HOFOR i slutningen af april præsenterede en juridisk redegørelse for Dragørs politikere.

Redegørelsen handlede om, hvor regningen for en forbedring af den lokale vandforsyning ville havne. Og konklusionen var, at alle vandbrugere i Dragør kommer til at hænge på den ekstra udgift. Dermed bekræftede redegørelsen tidligere konklusioner.

Som Dragør Nyt har kunne fortælle over flere omgange, har forsyningsselskabet HOFOR lavet en stor fejl i vurderingen af, hvem der skulle betale for en planlagt ny forsyningsledning til Dragør. HOFOR lovede oprindeligt, at regningen skulle fordeles ud på samtlige brugere i hele HOFORs område.

Forsyningsselskabet opdagede siden, at det ikke var lovligt, fordi vandledningen alene kommer brugerne i en kommune til gavn. Regningen på anslået 110 millioner kroner ender i stedet hos underselskabet HOFOR Vand Dragør og dermed hos samtlige forbrugere, der kan forvente en stigning på omkring 12 kroner per kubikmeter vand.

Det vakte ikke just glæde hos Dragørs politikere, der krævede en juridisk redegørelse fra HOFOR. Den blev præsenteret for hele kommunalbestyrelsen på en såkaldt temadrøftelse i By-, Miljø- og Klimaudvalget torsdag den 23. april. Temadrøftelsen optræder hverken på udvalgets dagsorden eller i referatet.

»Redegørelsen bekræfter, at der ikke er hjemmel i den gældende lovgivning om, at hele HOFORs område skal betale, men at det ligger hos det lokale selskab. Vi er med i samarbejdet i HOFOR, fordi der er fordele i at være flere om arbejdet, og på mødet med HOFOR udtalte jeg også min undren over, at de ikke har haft styr på lovgivningen,« siger Nicolaj Bertel Riber, som er leder af den socialdemokratiske byrådsgruppe og formand for By-, Miljø- og Klimaudvalget.

Nedlagte vandværker

Selv om regningen ender hos Dragørs forbrugere, ændrer det ikke på, at der skal findes en løsning på vandforsyningen. Sidste sommer blev Dragørs to resterende vandboringer endeligt lukket, efter at de havde været midlertidigt indstillet i et par år.

Dermed er Dragørs godt 6.100 husstande hovedsageligt forsynet gennem en vandledning fra Tårnby, hvis ældste dele er mere end 50 år gamle. En mindre ledning via Tømmerup står for en del af vandforsyningen, men den er ikke stor nok til at forsyne hele Dragør ved et brud på hovedledningen.

Den ny ledning har været i spil længe før den endelige nedlæggelse af de to vandværker. Allerede i 2021 foreslog HOFOR en ny hovedvandledning fra København til Dragør og et stop for lokal indvinding af vand.

HOFOR vurderede dengang, at »den regionale forsyningsstruktur giver den bedste forsyningssikkerhed for Dragør, større sikkerhed for at kunne levere rent drikkevand, og at der er en væsentlig økonomisk og teknisk risiko forbundet ved at investere i en fortsat lokal vandproduktion.«

Dragørs politikere fulgte den vurdering – blandt andet fordi økonomien ifølge HOFORs daværende udmeldinger skulle løftes af samtlige HOFOR-kunder. Skiftet til, at Dragør alene skal tage regningen, har ført til flere forsinkelser i projektet, der nu er ved at blive tænkt forfra – muligvis med alternative løsninger.

»Det har været et mærkeligt forløb med mange spildte kræfter hos både Dragør Kommune og HOFOR,« siger Nicolaj Bertel Riber.

Hos HOFOR har man for længst erkendt, at fejlen ligger hos forsyningsselskabet.

»Vi er selv rigtig ærgerlige over forløbet og de meget uhensigtsmæssige konsekvenser, som det har for Dragør Kommune. Dragør Kommune har ikke været præsenteret for et retvisende og fyldestgørende beslutningsgrundlag, hvilket vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt for at rette op på i det arbejde, som nu er sat i gang,« hedder det i et læserbrev fra Rebekka Nymark, der er direktør for vand og spildevand i HOFOR, som man kan læse i denne avis.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER