Dragørs havfrue må vente på en afgørelse

T
Af Tim Panduro
| | 0 min læsetid
Dragørs havfrue må vente på en afgørelse
Dragørs store havfrue har blandt andet stået i første parket til koncerter på Dragør Fort. Foto. Thomas Mose

Den Store Havfrue fra Dragør er fortsat hjemløs.

Mandag eftermiddag behandlede Økonomi- og Erhvervsudvalget i Lemvig Kommune i Nordvestjylland et forslag om at modtage Den Store Havfrue som gave. Men i stedet for et ja, blev det til et rungende måske. Udvalget besluttede sig for at sende sagen tilbage til Kultur- og Fritidsudvalget med bud om, at gaven skal sendes i høring, så aktører omkring den kan blive hørt, om de ønsker at have havfruen stående på havnen i den lille nordvestjyske by.

Dermed er der kun sat et pausekomma i fortællingen om den store havfrue, der vel næppe mere kan kaldes et eventyr, men nærmere et stykke brutal socialrealisme med en usædvanlig hovedperson. Havfruen har tronet over Dragør Fort siden 2018, siden hun blev flyttet fra Langelinie, hvor dens skaber og ejer Peter Bech havde haft den stående foran sin restaurant. Tidligere i år fik Slots- og Kulturstyrelsen nok og bad hende forføje sig – for fortet er fredeligt, og havfruer i kæmpeformat har intet at gøre på sådan et fort. Peter Bech tilbød havfruen kvit og frit til Dragør Kommune, der dog sagde pænt nej tak – fruen var svær at indpasse i lillebyen, lød budskabet. Dernæst gik jagten på en ny ejer.

Alt lysnede, da en gruppe erhvervsmænd tilbød Den Store Havfrue til Lemvig. Langt hjemmefra, javist, men dog nærmest lidt hjemligt, en nydelig lilleby med en nydelig havn. Havfruen padlede sig gennem to kommunale udvalg, inden hun mandag landede på Økonomi- og Erhvervsudvalget, og her blev hun sendt nogle haleslag tilbage.

Læs mere i Dragør Nyt onsdag.

Flere nyheder

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER